/КРОСС/Липсата на ясен сценарий за посрещане на клиенти на туроператорски фирми е сред основните проблеми, отчетени при проучване тип "таен клиент", по поръчка на "Travel Academy", състояло се в периода 6 - 20 март, съобщи Димо Желев - съосновател на "Travel Academy".
Направени са били 60 проверки в десет агенции, офериращи почивки в чужбина, като са били изследвани основните дестинации, предпочитани напоследък от българите - Гърция, Турция, Италия. Половината от проверките на тайните клиенти са били лични посещения в офиси, а останалата част - обаждания по телефона. Проучването е осъществено на партньорски начала.
"Офисите на фирмите са добре направени, клиентите са доволни от тях, но мен ме втрещява, че няма ясен сценарий за посрещане на клиентите - класическо посрещане, със задаване на въпроси, предоставяне на оферти, вземане на информация за обратна връзка", коментира Желев.
Той отбеляза, че по-лесно е да бъде задържан един клиент, отколкото да се намери нов и в този смисъл да не се попита по кое време иска да почива клиентът е недопустимо. По думите му, най-ефективният начин за решаване на дефицита на кадри в туризма е те да бъдат обучени, а не да се наемат допълнително хора.
Според другия съосновател на "Travel Academy" Антон Пенев очаква ни силен летен сезон по морето - 20% повече туристи, но ще има проблем с кадрите. Сега имаме туристи, но нямаме хора да ги обслужват, допълни той и информира, че вериги хотели по морето сега кандидатстват за кадри от трети страни - Украйна и Молдова, въпреки специалистите, които България подготвя.