/КРОСС/ 1957 в София е имало 1,4 автомобила на всеки 1000 души население. През 1990 автомобилите в столицата са вече 204 на всеки 1000 души, а през 2016 са 600 на 1000 души. Над половината от хората в столицата се движат с автомобил. След покана от главния архитект на София Здравко Здравков, екипът на световния урбанист Ян Гейл е пристигнал в София, за да направи анализ на градската среда и да даде предложения за подобряването ѝ.
Архитект Хенриет Вамберг: "Бяхме поканени в София, за да дадем мнението си и да дадем съвети. През седмицата ще проведем семинар с жители на града. Целта е да наберем информация за това как се използва градът от хората, които живеят тук и да огледаме какво е качеството на публичните пространства. Мисля, че градът е много красив. Имате доста хубави паметници от миналото, красива планина. Планирането на града е добро. Има много зеленина и дървета по улиците."
Според нея, градът има предпоставки да бъде един от най-добрите за живеене, но първо трябва да се премахне наслояването на някои елементи.
Архитект Хенриет Вамберг: "Мисля, че има всички елементи на лице, но са станали натрупвания, които са довели до нарушаване на публичното пространство. От една страна автомобилите, които влизат в града и местата, където трябва да паркират. Има паркинги разположени до църкви и паметници. Качеството на живот на пешеходците е нарушено. Има проблеми свързани с това, че е било разрешено да се построят някои високи сгради, така че да засенчат планината. Друго е комерсиализацията, зоните за сервиране пред заведенията са твърде големи и нарушават движението на пешеходците."
Архитект Здравко Здравков: "Поканихме екипа на Гейл да направят анализ на градската среда. Накрая ще получим един окончателен доклад и ще имаме ясна диагноза какви стъпки трябва да предприемем след това. Имаме редица наслоявания, но както каза един колега архитект - "София е като един мускулест атлет облечен с лоши дрехи". Трябва да свалим лошите дрехи и да покажем красотата на града. Трябва да подобрим средата. Трябва да намерим постепенни и радикални решения, за да решим проблемите с колите."