От Агенция „Пътна инфраструктура" потвърдиха, че липса на документи са станали причина за спирането на процедурата за обществената поръчка за строеж на тунела „Железница" на автомагистрала „Струма".
По-рано днес стана ясно, че процедурата за 250 млн. лв. е прекратена, тъй като била изчезнала папка с оферта на един от кандидат-изпълнителите. По този повод от Министерството на регионалното развитие и благоустройството дадоха специална пресконференция, за да внесат разяснения по темата.
„На 31 март от комисията по оценка на проектите бе установено, за което бях веднага информиран, че липсва част от офертата на един от участниците в процедурата", обяви членът на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" Пирин Пенчев по време на брифинга.
„Такова нарушение на правилата за работа на комисията и оперативните законови изисквания по отношение на реда за съхранение и разглеждане на постъпили оферти компрометира изцяло процедурата, принципите за публичност, прозрачност, честна и лоялна конкуренция", обясни той.
„Това е основната причина за прекратяването на обществената поръчка. Нито АПИ нито МРРБ са искали процедурата за тунела „Железница" да бъде спряна", обясни той.
„В продължение на близо 6 месеца от август 2016 до февруари 2017 може да се твърди, че постъпилите оферти не са разглеждани", посочи Пирин Пенчев.
„Съгласувано с министъра незабавно уведомихме за това компетентните органи, които образуваха досъдебно производство и започнаха незабавни процесуално-следствени действия", уточни той.
„Ако процедурата не бъде прекратена, това е съществено нарушение на правилата за провеждането на обществени поръчки и би довело до корекция от 100% осигуреното европейскo финансиране", обясни Пирин Пенчев и допълни, че към този момент прекратяването на процедурата е единственото законосъобразно решение.
„Незабавно започваме работа по подготовката на нова документация, така че даже в случай на обжалване на решението за прекратяване, следващото правителство да може в срок от 2 до 3 месеца да обяви поръчката отново", каза още той.
Самият министър на регионалното развитие Спас Николов пък каза:
„Още при встъпването си в длъжност като служебен министър обявих за свой приоритет продължаването на работата по АМ „Струма.
В резултат на установеното 6-месечно забавяне в работата на Комисията за оценка на офертите на обект тунел „Железница", препоръчах на бенефициента по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура", а именно АПИ, да предприеме необходимите действия комисията да започне активно своята работа", поясни министърът.
По думите му установяването на липса на част от офертата на един от кандидатите компрометира процедурата до такава степен, че единствената законосъобразна възможност е прекратяването ѝ.
„Заставам зад решението на УС на АПИ като подчертавам, че продължаването на процедурата при сегашната ситуация със сигурност би довело до спиране и пълна загуба на доверието на европейските ни партньори и цялостно компрометиране на дейностите по възлагане на обществените поръчки", каза още Спас Попниколов.
„Редовният кабинет следва да предприеме всички мерки за ново обявяване на процедурата, без да допуска нелогично и необосновано забавяне, както и да продължи положените от нас усилия за обявяване на процедурата за израждане на Лот 3.2, а именно Кресненското дефиле", добави министърът.