30% от козунаците на пазара са без обозначен производител
Секция: БЪЛГАРИЯ
15 Април 2017 13:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
30% от козунаците на пазара са без обозначен производител

/КРОСС/ „Тридесет процента от козунаците, смея да твърдя, че са без обозначен производител". Това обяви пред „Фокус" Мариана Кукушева - председател на Консултативния съвет по зърното, председател на управителния съвет на Националния браншови съюз на хлебопекарите и сладкарите и член на Сдружение „Произведено в България - съюз на малкия и среден бизнес.

„Това е голям проблем, защото козунакът е една храна, която има много богат състав. В него влиза бялото пшенично брашно, маята, но в същото време яйца или яйчен меланж, животинско масло или растително като олио, задължително захар или в някои случаи подсладители, за да могат хората със здравословни проблеми да имат достъп до специалната за тях храна, фрукти, лимонови корички, задължителният лимонов аромат, който се носи от козунака. В повечето случаи в него присъстват и шоколадови капки, локум, много орехови, бадемови ядки", коментира Кукушева.

По думите й тази година за пореден път българските хлебари ще предложат на пазара много видове козунаци.

„Тук закачката не е какви са видовете - с локум, с ядки или чист традиционен козунак без никакви примеси. Закачката тази година е българските потребители да си вземат козунака на белия бизнес. Съставът трябва да бъде истински и нееднократно вече успяхме чрез вас да обучим българските потребители да различават на пръв поглед още козунака", допълни тя.

Кукушева посочи, че при козунака периодът на изчакване е достатъчно дълъг.

„За сметка на това той расте и структурата му става лека. Вътре се забелязват прочутите козуначени конци, които когато човек ги вкуси имат ефект на разтапящ се захарен памук в устната кухина. В същото време козунакът е много обемен. Големият обем и лекото тегло са едни от категоричните признаци на пръв поглед, че козунакът е произведен по стара рецептура със спазване на всички технологични цикли", обясни тя.

Мариана Кукушева бе категорична, че потребителят трябва да търси козунакът, на който е обозначен съответният производител.

„Да не бъде просто изделие, произведено за определена търговска верига. Напротив, на изделието трябва да е посочен производителят, защото в този малък периметър от време, в който се произвеждат козунаците, всъщност е възможно покрай сухото, да се промъкне и суровото. Тоест точно в пика на празника, сивата икономика да бълва козунаци, зад които не стоят добрите производствени практики, няма безопасност на изделието, не знаем в какви условия е произведен, не е лоялен производителят към държавния бюджет. Не е лоялен към хората, които работят, те обикновено са без трудови договори", подчерта още тя.