/КРОСС/ Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
• През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
• Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
• Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
• Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор" у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
Предучилищно образование
Към 1.12.2016 г. в страната функционират 1 894 самостоятелни детски градини с директор, или със 108 по-малко в сравнение с предходната година. В тях са записани 224.4 хил. деца, от които 116.2 хил., или 51.8%, са момчета. В сравнение с предходната година броят на децата намалява с 3.3%.
Обхватът на децата в това образователно ниво, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване, за учебната 2016/2017 година е 79.4%, или с 1.6 процентни пункта по-малко спрямо учебната 2015/2016 година.
Средният брой деца в една детска градина за страната е 118, като за градовете е значително по-голям - 157, а за селата - 59. Една група се формира средно от 23 деца, съответно - 25 в градовете и 19 в селата.
Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 19.9 хил., като в сравнение с предходната учебна година намалява с 511 души, или с 2.5%. Детските учители са 18.7 хил., или 94.5% от педагогическия персонал.
През учебната 2016/2017 година в страната функционират 93 лицензирани частни детски градини, или с 1 повече от предходната година. Те са посещавани от 3 838 деца, или 1.7% от записаните в детските градини.
Общо образование
Към 1.10.2016 г. учебни занятия се водят в 1 990 общообразователни училища , от които 145 начални, 1 291 основни, 4 прогимназии, 128 гимназии и 422 средни училища (СУ). В сравнение с предходната година общообразователните училища намаляват с 24 поради закриване или преобразуване. Учениците са 605.7 хил., от които 100.5 хил. са записани в училища в селата. В сравнение с предходната учебна година учениците в тази образователна програма се увеличават с 3.5 хил., или с 0.6%. В една паралелка в дневните общообразователни училища се обучават средно по 22 ученици.
През учебната 2015/2016 година 16.4 хил. ученици са напуснали общообразователните училища, от които 14.3 хил. в основното образование. Най-голям е относителният дял на учениците, които са заминали в чужбина - 7.4 хил., или 45.0%, следван от дела на напуснали по семейни причини - 5.8 хил., или 35.6%, и на напусналите поради нежелание да учат - 10.5%.
През 2016 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 47.8 хил., а средно образование - 24.4 хил. ученици.
Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е 83.1%, като от тях най-голям е делът на изучаващите английски език - 91.3%.
Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2016/2017 година са 47.9 хил., или с 2.6 хил. повече в сравнение с предходната година. От тях 93.6% са с високо образование (завършена образователно-квалификационна степен „бакалавър" или „магистър"), 5.8% са завършили „професионален бакалавър" или еквивалентна в миналото степен и 0.6% са със средно образование. В учителската професия преобладават жените, които съставляват 85.0% от общия брой на учителите.
Към 1.10.2016 г. в страната функционират 75 частни общообразователни училища, от които 8 начални, 31 основни, 22 гимназии и 14 средни училища (СУ). В тях са записани общо 8 493 ученици, или 1.4% от общия брой на учениците в общото образование.
През учебната 2016/2017 година в училищата и паралелките за деца със специални образователни потребности учат общо 3.2 хил. деца, или с 5.4% по-малко в сравнение с предходната учебна година. За тяхното обучение и възпитание полагат грижи 738 учители специалисти и 267 възпитатели.
Професионално образование и обучение
Професионалното образование и обучение през учебната 2016/2017 година се осъществява в 22 училища по изкуствата, 24 спортни училища, 373 професионални гимназии и 35 професионални колежа с прием след средно образование. Общият брой на учащите в тях е 131.4 хил. и в сравнение с предходната учебна година намалява с 4.1 хил., или с 3.1%.
В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60.0% от общия брой на учениците в тази образователна степен.
В програмите за придобиване на трета степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в областите „Технически науки и технически професии" - 28.5%, следван от този на учениците в „Услуги за личността" - 17.7%.
В програмите за придобиване на втора степен професионална квалификация водещи са областите „Технически науки и технически професии" (25.4% от учащите) и „Услуги за личността" (24.2%).
През настоящата учебна година учителите в професионалните училища са общо 11.5 хил., като 94.8% от тях са с придобити образователно-квалификационни степени „бакалавър" или „магистър".
През 2016 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища, професионалните гимназии и професионалните училища с диплома са завършили 20.6 хил. души. Степен на професионална квалификация по съответните програми е придобита от следния брой учащи:
• 1 011 ученици са получили първа степен професионална квалификация в профе-сионалните училища и паралелки с прием след VI, VII и VIII клас;
• Втора и трета степен професионална квалификация през 2016 г. са придобили съответно 2.9 хил. и 13.1 хиляди;
• 711 ученици са придобили четвърта степен професионална квалификация в професионалните колежи с прием след завършено средно образование.
През учебната 2016/2017 година 1 265 ученици се обучават в 46 частни професионални училища, което е 1.0% от всички ученици в професионалното образование.
В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение (ЦПО), професионални гимназии и професионални колежи са записани 11.0 хил. лица на възраст 16 и повече години. По степени на професионална квалификация разпределението им е: първа степен - 5.9 хил., втора степен - 2.8 хил., трета степен - 2.3 хил., и четвърта степен - 36 души.
Висше образование
През учебната 2016/2017 година общият брой на студентите в България, записани в четирите образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър", „бакалавър", „магистър" и „доктор", е 249.9 хил., което е с 16.8 хил., или с 6.3%, по-малко в сравнение с предходната учебна година.
Колежи (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър")
През учебната 2016/2017 година за придобиване на образователно-квалификационна степен (ОКС) „професионален бакалавър" в колежите се обучават 10 335 студенти, като спрямо предходната година техният брой намалява с 1 284 души, или с 11.1%. От общия брой студенти в тази образователно-квалификационна степен 2 375 души, или 23.0%, са записани в частни колежи.
Фиг. 3. Студенти в колежи
В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат обучаващите се по специалности в област „Здравеопазване" - 26.3%, следвани от „Спорт, туризъм и хотелиерство" - 21.1%, „Технически науки и технически професии" - 20.3%, и „Стопански науки и администрация" - 18.6%.
През 2016 г. ОКС „професионален бакалавър" са придобили 2 418 студенти. Най-голям е броят на дипломираните по специалности в област „Здравеопазване" - 674 души, или 27.9% от общия брой на завършилите, следван от областите „Стопански науки и администрация" - 540 души (22.3%), „Спорт, туризъм и хотелиерство" - 466 души (19.3%), и „Технически науки и технически професии" - 430 души (17.8%).
Преподавателите в колежите са 768, като от тях на основен договор са 393, или 51.2%.
Университети и специализирани висши училища (образователно-квалификационни степени „бакалавър" и „магистър")
През учебната 2016/2017 година за придобиване на образователно-квалификационни степени (ОКС) „бакалавър" и „магистър" в университетите и специализираните висши училища се обучават 232.9 хил. души, като от тях 31.3 хил., или 13.5%, са записани в частни висши училища. В сравнение с предходната учебна година броят на учащите в частни висши училища намалява с 3.3 хил., или с 9.5%.
Фиг. 4. Студенти в университети и специализирани висши училища
През учебната 2016/2017 година студентите - български граждани са 219.9 хил., или 94.5% от всички студенти в университети и специализирани висши училища, и в сравнение с предходната година техният брой намалява със 17.0 хил., или със 7.2%. Чуждестранните студенти са 12 916, което е с 13.5% повече спрямо 2015/2016 учебна година.
Фиг. 5. Студенти чужденци в университети и специализирани висши училища
Най-голям е броят на чуждестранните студенти от Гърция - 26.9%, следван от тези от Турция - 14.3%, Великобритания - 11.9%, и Германия - 8.1% от общия брой чуждестранни студенти.
Броят на мобилните студенти , обучаващи се в университетите и специализираните висши училища, нараства от 11 147 души през 2012/2013 на 13 042 души през 2016/2017 учебна година, или със 17.0%.
През учебната 2016/2017 година преподавателите в университетите и специализираните висши училища са 21.5 хил., като на основна работа са 13.5 хил., или 62.8%.
Образователно-квалификационна степен „бакалавър"
През учебната 2016/2017 година за придобиване на ОКС „бакалавър" се обучават 155.2 хил. студенти, от които 52.0% са жени. От общия брой студенти 14.4% са записани в частни висши училища.
В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от област „Стопански науки и администрация" - 22.2%, следвани от областите „Технически науки и технически професии" - 15.1%, и „Науки за обществото и човешкото поведение" - 11.6%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите „Природни науки" - 0.8%, и „Математика и статистика" - 0.3%.
За учебната 2016/2017 година в ОКС „бакалавър" са приети 38.5 хил. нови студенти, като новоприетите жени са 19.5 хил., или 50.5%.
През 2016 г. у нас тази степен са завършили 30.9 хил. студенти, от които 18.4 хил., или 59.5% са жени. Най-висок е относителният дял на дипломиралите се от следните области на образованието: „Стопански науки и администрация" - 29.9%, „Науки за обществото и човешкото поведение" - 15.7%, и „Технически науки и технически професии" - 11.6%.
В частни университети са се дипломирали 18.0% от всички дипломирани в ОКС „бакалавър".
Образователно-квалификационна степен „магистър"
През учебната 2016/2017 година за придобиване на ОКС „магистър" в университетите и специализираните висши училища се обучават 77.6 хил. души, от които 57.6% са жени. Българските граждани са 88.6% от всички записани в тази ОКС, а 9.0 хил., или 11.6% от студентите в тази степен, се обучават в частни висши училища.
В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от област „Здравеопазване" - 23.8%, следвани от областите „Стопански науки и администрация" - 18.6%, и „Право" - 12.8%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите „Журналистика, масова комуникация и информация" - 0.4%, „Природни науки" - 0.3%, и „Математика и статистика" - 0.1%.
За учебната 2016/2017 година новоприетите в програми за придобиване на ОКС „магистър" след завършено средно образование са 6.5 хил., от които малко над две трети (69.2%) са български граждани .
Новоприетите в магистърски програми след завършена ОКС „бакалавър" са 20.7 хил., като от тях 4.0% са записани по програми след завършена степен „професионален бакалавър".
През 2016 г. в България висше образование, степен „магистър", са завършили 25.6 хил. студенти, от които почти две трети (64.2%) са жени.
Най-висок е относителният дял на дипломиралите се от следните области на образование: „Стопански науки и администрация" - 32.1%, „Науки за обществото и човешкото поведение" - 11.0%, и „Подготовка на учители и науки за образованието" - 10.2%. Най-нисък е относителният дял на дипломираните в областите „Опазване на околната среда" - 0.7%, „Журналистика, масова комуникация и информация" - 0.6%, „Ветеринарна медицина" - 0.3%, и „Математика и статистика" - 0.1% от общия брой дипломирани в ОКС „магистър".
В частни университети са се дипломирали 13.2% от всички дипломирани в ОКС „магистър".
Образователна и научна степен „доктор"
Към 31.12.2016 г. у нас се обучават общо 6 738 докторанти, като 51.9% от тях са жени.
През 2016 г. в частни институции се обучават 3.9% от докторантите.
Чуждите граждани, обучаващи се за докторанти в България, са 503, което е с 4.4% повече в сравнение с предходната година. От тях най-висок е делът на докторантите от Гърция - 26.0%, следвани от тези от Турция (18.5%), Казахстан (9.5%) и бившата югославска република Македония (5.6%).
Новоприетите докторанти през 2016 г. са 2 085, от които 1 094, или 52.5%, са жени.
През 2016 г. образователна и научна степен „доктор" са придобили 1 464 души, от които 773, или 52.8%, са жени. Наблюдават се съществени различия в структурата на дипломираните мъже и жени по области на образование.
Методологични бележки
Статистиката на образованието е изградена на базата на Регламент № 452 от 2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот, действащата нормативна уредба на България в областта на образованието, Международната стандартна класификация на образованието (МСКО) - ревизия 2011 г. (ISCED 2011), и съпътстващите я методически ръководства.
МСКО е създадена да служи като рамка за класифициране на образователни дейности в определени програми и свързаните с тях квалификации в международно признати категории. Основните понятия и определения на ISCED са планирани да бъдат международно валидни и съпоставими в пълния обхват на образователните системи. Класификацията се основава върху три компонента: международно одобрени понятия и определения, класификационни системи и картографиране на образователни програми и свързаните с тях квалификации в страните по света. МСКО 2011 беше приета на 36-ата сесия на Генералната конференция на ЮНЕСКО, като за начало на задължителното оповестяване на статистически данни по ревизираната класификация е определена настоящата година.
Националният статистически институт провежда ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции.
Образователни институции са тези, които директно провеждат обучение по образователни програми с учащи в организирани класове (групи) на място или чрез дистанционна форма на обучение. Провежданите в тях програми водят до придобиване на степен на образование и/или степен на професионална квалификация.
Неформалното образование и самостоятелното обучение не попадат в обхвата на образователната система според използваните дефиниции на МСКО 2011.
Чрез своите изследвания НСИ се стреми да установи броя на учащите в системата на образованието към определена дата на наблюдение. На тази основа се изчислява международно възприетият показател „степен на участие на населението в образователната система" като относителен дял на записаните ученици от определена възрастова група към броя на постоянното население на страната от същата възрастова група.
Повече информация и данни за статистиката на образованието могат да бъдат намерени на сайта на НСИ (http://www.nsi.bg), раздел „Образование и учене през целия живот", както и в информационна система „Инфостат" (https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=42).