НСИ оповести широки данни за образованието у нас
Секция: БЪЛГАРИЯ
27 Април 2017 12:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
НСИ оповести широки данни за образованието у нас

/КРОСС/ Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
• През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
• Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
• Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
• Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор" у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.

Предучилищно образование

Към 1.12.2016 г. в страната функционират 1 894 самостоятелни детски градини с директор, или със 108 по-малко в сравнение с предходната година. В тях са записани 224.4 хил. деца, от които 116.2 хил., или 51.8%, са момчета. В сравнение с предходната година броят на децата намалява с 3.3%.

Обхватът на децата в това образователно ниво, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване, за учебната 2016/2017 година е 79.4%, или с 1.6 процентни пункта по-малко спрямо учебната 2015/2016 година.

Средният брой деца в една детска градина за страната е 118, като за градовете е значително по-голям - 157, а за селата - 59. Една група се формира средно от 23 деца, съответно - 25 в градовете и 19 в селата.

Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 19.9 хил., като в сравнение с предходната учебна година намалява с 511 души, или с 2.5%. Детските учители са 18.7 хил., или 94.5% от педагогическия персонал.

През учебната 2016/2017 година в страната функционират 93 лицензирани частни детски градини, или с 1 повече от предходната година. Те са посещавани от 3 838 деца, или 1.7% от записаните в детските градини.

Общо образование

Към 1.10.2016 г. учебни занятия се водят в 1 990 общообразователни училища , от които 145 начални, 1 291 основни, 4 прогимназии, 128 гимназии и 422 средни училища (СУ). В сравнение с предходната година общообразователните училища намаляват с 24 поради закриване или преобразуване. Учениците са 605.7 хил., от които 100.5 хил. са записани в училища в селата. В сравнение с предходната учебна година учениците в тази образователна програма се увеличават с 3.5 хил., или с 0.6%. В една паралелка в дневните общообразователни училища се обучават средно по 22 ученици.

През учебната 2015/2016 година 16.4 хил. ученици са напуснали общообразователните училища, от които 14.3 хил. в основното образование. Най-голям е относителният дял на учениците, които са заминали в чужбина - 7.4 хил., или 45.0%, следван от дела на напуснали по семейни причини - 5.8 хил., или 35.6%, и на напусналите поради нежелание да учат - 10.5%.

През 2016 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 47.8 хил., а средно образование - 24.4 хил. ученици.

Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е 83.1%, като от тях най-голям е делът на изучаващите английски език - 91.3%.

Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2016/2017 година са 47.9 хил., или с 2.6 хил. повече в сравнение с предходната година. От тях 93.6% са с високо образование (завършена образователно-квалификационна степен „бакалавър" или „магистър"), 5.8% са завършили „професионален бакалавър" или еквивалентна в миналото степен и 0.6% са със средно образование. В учителската професия преобладават жените, които съставляват 85.0% от общия брой на учителите.

Към 1.10.2016 г. в страната функционират 75 частни общообразователни училища, от които 8 начални, 31 основни, 22 гимназии и 14 средни училища (СУ). В тях са записани общо 8 493 ученици, или 1.4% от общия брой на учениците в общото образование.

През учебната 2016/2017 година в училищата и паралелките за деца със специални образователни потребности учат общо 3.2 хил. деца, или с 5.4% по-малко в сравнение с предходната учебна година. За тяхното обучение и възпитание полагат грижи 738 учители специалисти и 267 възпитатели.

Професионално образование и обучение

Професионалното образование и обучение през учебната 2016/2017 година се осъществява в 22 училища по изкуствата, 24 спортни училища, 373 професионални гимназии и 35 професионални колежа с прием след средно образование. Общият брой на учащите в тях е 131.4 хил. и в сравнение с предходната учебна година намалява с 4.1 хил., или с 3.1%.

В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60.0% от общия брой на учениците в тази образователна степен.

В програмите за придобиване на трета степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в областите „Технически науки и технически професии" - 28.5%, следван от този на учениците в „Услуги за личността" - 17.7%.

В програмите за придобиване на втора степен професионална квалификация водещи са областите „Технически науки и технически професии" (25.4% от учащите) и „Услуги за личността" (24.2%).

През настоящата учебна година учителите в професионалните училища са общо 11.5 хил., като 94.8% от тях са с придобити образователно-квалификационни степени „бакалавър" или „магистър".

През 2016 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища, професионалните гимназии и професионалните училища с диплома са завършили 20.6 хил. души. Степен на професионална квалификация по съответните програми е придобита от следния брой учащи:

• 1 011 ученици са получили първа степен професионална квалификация в профе-сионалните училища и паралелки с прием след VI, VII и VIII клас;
• Втора и трета степен професионална квалификация през 2016 г. са придобили съответно 2.9 хил. и 13.1 хиляди;
• 711 ученици са придобили четвърта степен професионална квалификация в професионалните колежи с прием след завършено средно образование.

През учебната 2016/2017 година 1 265 ученици се обучават в 46 частни професионални училища, което е 1.0% от всички ученици в професионалното образование.

В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение (ЦПО), професионални гимназии и професионални колежи са записани 11.0 хил. лица на възраст 16 и повече години. По степени на професионална квалификация разпределението им е: първа степен - 5.9 хил., втора степен - 2.8 хил., трета степен - 2.3 хил., и четвърта степен - 36 души.

Висше образование

През учебната 2016/2017 година общият брой на студентите в България, записани в четирите образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър", „бакалавър", „магистър" и „доктор", е 249.9 хил., което е с 16.8 хил., или с 6.3%, по-малко в сравнение с предходната учебна година.

Колежи (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър")

През учебната 2016/2017 година за придобиване на образователно-квалификационна степен (ОКС) „професионален бакалавър" в колежите се обучават 10 335 студенти, като спрямо предходната година техният брой намалява с 1 284 души, или с 11.1%. От общия брой студенти в тази образователно-квалификационна степен 2 375 души, или 23.0%, са записани в частни колежи.

Фиг. 3. Студенти в колежи

В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат обучаващите се по специалности в област „Здравеопазване" - 26.3%, следвани от „Спорт, туризъм и хотелиерство" - 21.1%, „Технически науки и технически професии" - 20.3%, и „Стопански науки и администрация" - 18.6%.
През 2016 г. ОКС „професионален бакалавър" са придобили 2 418 студенти. Най-голям е броят на дипломираните по специалности в област „Здравеопазване" - 674 души, или 27.9% от общия брой на завършилите, следван от областите „Стопански науки и администрация" - 540 души (22.3%), „Спорт, туризъм и хотелиерство" - 466 души (19.3%), и „Технически науки и технически професии" - 430 души (17.8%).
Преподавателите в колежите са 768, като от тях на основен договор са 393, или 51.2%.

Университети и специализирани висши училища (образователно-квалификационни степени „бакалавър" и „магистър")

През учебната 2016/2017 година за придобиване на образователно-квалификационни степени (ОКС) „бакалавър" и „магистър" в университетите и специализираните висши училища се обучават 232.9 хил. души, като от тях 31.3 хил., или 13.5%, са записани в частни висши училища. В сравнение с предходната учебна година броят на учащите в частни висши училища намалява с 3.3 хил., или с 9.5%.

 

Фиг. 4. Студенти в университети и специализирани висши училища

През учебната 2016/2017 година студентите - български граждани са 219.9 хил., или 94.5% от всички студенти в университети и специализирани висши училища, и в сравнение с предходната година техният брой намалява със 17.0 хил., или със 7.2%. Чуждестранните студенти са 12 916, което е с 13.5% повече спрямо 2015/2016 учебна година.

Фиг. 5. Студенти чужденци в университети и специализирани висши училища

Най-голям е броят на чуждестранните студенти от Гърция - 26.9%, следван от тези от Турция - 14.3%, Великобритания - 11.9%, и Германия - 8.1% от общия брой чуждестранни студенти.
Броят на мобилните студенти , обучаващи се в университетите и специализираните висши училища, нараства от 11 147 души през 2012/2013 на 13 042 души през 2016/2017 учебна година, или със 17.0%.
През учебната 2016/2017 година преподавателите в университетите и специализираните висши училища са 21.5 хил., като на основна работа са 13.5 хил., или 62.8%.

Образователно-квалификационна степен „бакалавър"

През учебната 2016/2017 година за придобиване на ОКС „бакалавър" се обучават 155.2 хил. студенти, от които 52.0% са жени. От общия брой студенти 14.4% са записани в частни висши училища.
В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от област „Стопански науки и администрация" - 22.2%, следвани от областите „Технически науки и технически професии" - 15.1%, и „Науки за обществото и човешкото поведение" - 11.6%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите „Природни науки" - 0.8%, и „Математика и статистика" - 0.3%.
За учебната 2016/2017 година в ОКС „бакалавър" са приети 38.5 хил. нови студенти, като новоприетите жени са 19.5 хил., или 50.5%.
През 2016 г. у нас тази степен са завършили 30.9 хил. студенти, от които 18.4 хил., или 59.5% са жени. Най-висок е относителният дял на дипломиралите се от следните области на образованието: „Стопански науки и администрация" - 29.9%, „Науки за обществото и човешкото поведение" - 15.7%, и „Технически науки и технически професии" - 11.6%.
В частни университети са се дипломирали 18.0% от всички дипломирани в ОКС „бакалавър".

Образователно-квалификационна степен „магистър"

През учебната 2016/2017 година за придобиване на ОКС „магистър" в университетите и специализираните висши училища се обучават 77.6 хил. души, от които 57.6% са жени. Българските граждани са 88.6% от всички записани в тази ОКС, а 9.0 хил., или 11.6% от студентите в тази степен, се обучават в частни висши училища.
В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от област „Здравеопазване" - 23.8%, следвани от областите „Стопански науки и администрация" - 18.6%, и „Право" - 12.8%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите „Журналистика, масова комуникация и информация" - 0.4%, „Природни науки" - 0.3%, и „Математика и статистика" - 0.1%.
За учебната 2016/2017 година новоприетите в програми за придобиване на ОКС „магистър" след завършено средно образование са 6.5 хил., от които малко над две трети (69.2%) са български граждани .
Новоприетите в магистърски програми след завършена ОКС „бакалавър" са 20.7 хил., като от тях 4.0% са записани по програми след завършена степен „професионален бакалавър".

През 2016 г. в България висше образование, степен „магистър", са завършили 25.6 хил. студенти, от които почти две трети (64.2%) са жени.

Най-висок е относителният дял на дипломиралите се от следните области на образование: „Стопански науки и администрация" - 32.1%, „Науки за обществото и човешкото поведение" - 11.0%, и „Подготовка на учители и науки за образованието" - 10.2%. Най-нисък е относителният дял на дипломираните в областите „Опазване на околната среда" - 0.7%, „Журналистика, масова комуникация и информация" - 0.6%, „Ветеринарна медицина" - 0.3%, и „Математика и статистика" - 0.1% от общия брой дипломирани в ОКС „магистър".

В частни университети са се дипломирали 13.2% от всички дипломирани в ОКС „магистър".

Образователна и научна степен „доктор"

Към 31.12.2016 г. у нас се обучават общо 6 738 докторанти, като 51.9% от тях са жени.
През 2016 г. в частни институции се обучават 3.9% от докторантите.

Чуждите граждани, обучаващи се за докторанти в България, са 503, което е с 4.4% повече в сравнение с предходната година. От тях най-висок е делът на докторантите от Гърция - 26.0%, следвани от тези от Турция (18.5%), Казахстан (9.5%) и бившата югославска република Македония (5.6%).

Новоприетите докторанти през 2016 г. са 2 085, от които 1 094, или 52.5%, са жени.

През 2016 г. образователна и научна степен „доктор" са придобили 1 464 души, от които 773, или 52.8%, са жени. Наблюдават се съществени различия в структурата на дипломираните мъже и жени по области на образование.

Методологични бележки

Статистиката на образованието е изградена на базата на Регламент № 452 от 2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот, действащата нормативна уредба на България в областта на образованието, Международната стандартна класификация на образованието (МСКО) - ревизия 2011 г. (ISCED 2011), и съпътстващите я методически ръководства.

МСКО е създадена да служи като рамка за класифициране на образователни дейности в определени програми и свързаните с тях квалификации в международно признати категории. Основните понятия и определения на ISCED са планирани да бъдат международно валидни и съпоставими в пълния обхват на образователните системи. Класификацията се основава върху три компонента: международно одобрени понятия и определения, класификационни системи и картографиране на образователни програми и свързаните с тях квалификации в страните по света. МСКО 2011 беше приета на 36-ата сесия на Генералната конференция на ЮНЕСКО, като за начало на задължителното оповестяване на статистически данни по ревизираната класификация е определена настоящата година.

Националният статистически институт провежда ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции.

Образователни институции са тези, които директно провеждат обучение по образователни програми с учащи в организирани класове (групи) на място или чрез дистанционна форма на обучение. Провежданите в тях програми водят до придобиване на степен на образование и/или степен на професионална квалификация.

Неформалното образование и самостоятелното обучение не попадат в обхвата на образователната система според използваните дефиниции на МСКО 2011.

Чрез своите изследвания НСИ се стреми да установи броя на учащите в системата на образованието към определена дата на наблюдение. На тази основа се изчислява международно възприетият показател „степен на участие на населението в образователната система" като относителен дял на записаните ученици от определена възрастова група към броя на постоянното население на страната от същата възрастова група.

Повече информация и данни за статистиката на образованието могат да бъдат намерени на сайта на НСИ (http://www.nsi.bg), раздел „Образование и учене през целия живот", както и в информационна система „Инфостат" (https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=42).