/КРОСС/ Доц. Елена Иванова - един от най-талантливите сценографи и костюмографи в съвременния български театър, ще бъде удостоена с почетния знак „Златен век" - печат на Симеон Велики, и с Грамота за високи творчески постижения и принос в развитието на българската култура. Високото отличие ще ѝ бъде връчено на 2 май, в 14.00 часа, от министър Рашко Младенов на официална церемония в зала „Колегиум" на Министерството на културата. Това съобщиха от пресцентъра на Министерство на културата.
След края на церемонията министър Младенов ще представи пред медиите и кратък отчет за свършеното от него и от екипа му за периода януари - април 2017 г.
Елена Иванова е завършила Художествена гимназия в София и Художествена академия "Н. Павлович" - специалност сценография, с ръководители доц. Асен Стойчев и Емил Костов. През 1984 г. тя специализира в Нанси (Франция) при Аноан Витез, Янис Кокос и Патрис Тротие. Следващата година специализира и в Барселона (Испания) при Карло Босо в Commedia dell'Arte. През 1978-1981 г. е сценограф в Ямболския драматичен театър, от 1981 до 1987 г. е сценограф в Софийски окръжен театър - Ботевград. От 1988 до 1990 г. е сценограф в Драматичен театър - Перник. В периода 1991-2000 г. е сценограф в Народен театър „Иван Вазов". От 1993 до 1999 г. е хоноруван преподавател в Нов български университет, а от 1999 г. е редовен преподавател в университета. Елена Иванова е доцент в Департамент „Изящни изкуства" на НБУ.
„Този, който е гледал най-добрите й представления, трудно може да ги забрави. Концептуалната ироничност на пространството, умната и елегантна игра с цветовете и силуетите на костюмите й в „Дон Жуан в Ада" и в „История на окото" са точно толкова запомнящи се, колкото мащабната и чувствена, пластична натуралистичност на ъндърграунд-сцената от „На дъното" - с неговата мрачна, визуално-сетивна, спарена меланхолно-сантиментална атмосфера.
Самостоятелен живот придобиха графити и хип-хоп реалностите на новите хъшове, които тя създаде в едро моделираното пространство на „Хъшове" - с наслагващите се светове от реалностите на градските панелни комплекси и лиричния полет към историческия свят на Вазов. Само талантлив костюмограф и сценограф със собствен стил и уникален почерк като Елена Иванова, с огромно любопитство към новото в театъра, с богата визуална и театрална култура може да работи с толкова различни режисьори, като Иван Станев и Александър Морфов", пише за нея Виолета Дечевa във в. „Култура".