КЗП забрани на интернет-търговци да подвеждат клиентите си
Секция: БЪЛГАРИЯ
01 Май 2017 19:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
КЗП забрани на интернет-търговци да подвеждат клиентите си

/КРОСС/ Няколко сигнала до Комисията за защита на потребителите (КЗП) станаха причина държавният орган да забрани на търговци с онлайн магазини да подвеждат клиентите си за промоционални артикули, съобщиха от КЗП. Най-често това става с промяна на цените и наличностите на стоките.

След извършена от потребителя и потвърдена от търговеца поръчка се оказва, че промоционалната стока липсва. Тя може да бъде закупена на анонсираната цена само в комплект с друга или е значително по-скъпа.

Проверката е по жалба на потребител, на когото е отказана продажбата на монитор в промоция от сайта на търговската верига "Зора" ("ЗОРА - М.М.С" ООД).

Клиентът е заявил желания от него модел и е получил писмено потвърждение от търговеца, че поръчката е "успешно обработена и очаква транспортиране до посочения адрес за доставка". 14 дни по-късно клиентът е информиран по телефона, че избраният от него продукт не може да му бъде доставен поради изчерпана наличност.

Търговецът разчита на това, че потребителят може да избере алтернативен артикул, с което на практика би реализирал непланирана покупка.

Друга забранена от КЗП нелоялна практика е на специализирания магазин за инструменти http://instrumentistart.com/, който е направил опит да продаде промоционална стока на по-висока от обявената на сайта цена.

Четири дни след потвърждаване на направена от клиента поръчка на моторна коса на стойност 376 лева, търговецът го информира чрез електронната поща, че производителят е променил цената на 439 лева. Продавачът пита клиента си има ли интерес да закупи артикула при новите финансови условия.

Целта е потребителят да бъде подтикнат да потвърди своя избор, с което на практика дава съгласието си за покупка при по-неизгодни за него условия спрямо тези при вземане на решението му за покупка.

Обявяването на цена от 0.00 лв. на сноуборд автомати с цел впоследствие да бъдат продадени в комплект със самата дъска при уж преференциални условия, е друга забранена от КЗП нелоялна практика.

Схемата е реализирана от "АЛПИН ТЕХНО СПОРТ" ЕООД и се изразява в следното. На сайта http://www.alpinsport-bg.com е проведена промоционална кампания, при която борд автомати са били предлагани на цена от 0.00 лв.

След като потребителят изпрати заявка за даден модел, търговецът потвърждава поръчката и цената именно от 0.00 лева.

Едва впоследствие чрез телефонно обаждане клиентът бива уведомен, че борд автоматът може да бъде закупен за 0.00 лева само в комплект със сноуборд. Така на практика той е поставен пред избора да се откаже от поръчката си или да закупи и друг продукт, за да се възползва от промоцията, чиито условия не са известни от самото начало.

Съвети към потребителите:

Настоявайте да Ви продадат избраната от Вас стока при обявените условия.

Не позволявайте да Ви убедят да закупите алтернативен продукт, без да се уверите в неговите качества.

При покупка на стоки в комплект с обещание за отстъпка е добре да знаете цените на всяка от тях.

Препоръки към търговците:

При провеждане на промоции следете наличностите на стоките и актуализирайте своевременно електронния си магазин.

Обновявайте информацията на сайта си при изчерпване на количествата и ново зареждане, когато това ще доведе до повишаване на цената за потребителите.

Информирайте предварително клиентите си за всички условия, при които биха могли да се възползват от анонсирана промоционална оферта. Това важи и за случаите, в които се изисква закупуването на няколко продукта в комплект, за да бъде получена дадена отстъпка.