/КРОСС/ До края на годината България трябва да закрие над сто депа за отпадъци, в противен случай Европейският съюз ще наложи сериозни санкции на страната ни. За този период, обаче има риск да не бъде завършена новата пречиствателна система. Това заяви в предаването „Седмицата" на Дарик министърът на околната среда и водите Нено Димов.
"Проблемните са 32 депа. Като цяло са над 100, но мисля, че при останалите няма да има съществен проблем със закриването. Проблемът произлиза от това, че няма да бъде завършена новата система за събиране на отпадъците. И когато нямате нова, а старата трябва да бъде затворена, става проблем", каза Димов.
На въпрос къде ще се събират отпадъците в такъв случай, министърът каза, че трябва да се види как ще се реши въпросът, като предстои среща с кметове.
"Тук имаме проблеми от няколко естества. Знаете, че обществените поръчки в България много се обжалват. На места кметовете не успяват навреме да си свършат процедурите по преотреждане на терени, устройствени планове и прочие, което забавя изграждането на съвременните депа. Ще се търси вариант, в който ние да можем да затворим депата и да се търсят други места, на които да се депонират отпадъците, може би в съседни общини", каза екоминистърт.
Димов каза, че разговорът предстои.
„Трябва да се направи всичко възможно тези депа да се закрият, защото страната ни вече е осъдена и ако не ги закрие, ще трябва да плаща евросанкции", коментира той.
По отношение на замърсяването на въздуха, екоминистърът отбеляза, че към момента завишените прахови частици са в пъти по-малко, отколкото в годините на тежка промишленост при комунизма у нас.
"Представете си само голямата тежка промишленост, която имаше по времето на комунизма с липсата на пречиствателни съоръжения какво бълваше във въздуха. Естествено, това вече го няма. Това е първият критерий, който на пръв поглед може да се види", коментира министърът.
„Колите също са много по-добри. Газификацията се разширява, което влияе за подобряване качеството на въздуха", отчете Димов.
По думите му метрото в столицата например определено допринася за подобряване качеството на въздуха. Министърът открои и идеята за безплатен градски транспорт в столицата в дните, в които се очаква повишено ниво на замърсяване на въздуха. На въпрос какво значи да се очаква, Димов обясни, че става дума за система за ранно предупреждение, тоест за очакване на комбинация от метеорологични условия, които са предпоставка за това. Министерството през ОП "Околна среда" подпомага финансово общините да развият тези системи. Министерството ги подпомага финансово методологически, но те трябва да развият собствените системи, защото една е ситуацията в София, друга в Плевен или Ловеч.