/КРОСС/ Войната по пътищата е сериозен проблем, но първо трябва да спечелим войната за тол-системата, за да спрем и войната по пътищата. Това заяви пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той подчерта, че от липсата на системата обществото губи годишно над 500 млн. лв., които могат да се вложат в изграждането на модерна и безопасна пътна инфраструктура. „Сега губи не министерството и държавата, а обществото, тъй като това са средства за изграждане на инфраструктура и рехабилитация, за пътна безопасност", подчерта министър Нанков. Той отчете, че за 2016 г. приходите от продажбата на винетки са около 300 млн. лв.
„Прогнозите са, че от тол-таксите още първата година те ще нараснат минимум с 500 млн. лева. Това ще позволи пътният сектор да се самофинансира и да разчита по-малко на държавния бюджет, на заемни инструменти, дори след време и на европейските фондове", категоричен бе Нанков.
Относно обществената поръчка за тол-системата министърът на регионалното развитие и благоустройството уточни, че в понеделник, ако има подадени оферти, ще бъде назначена комисия за оценка. Нашата основна цел е максимално бързото разглеждане на офертите и класиране. Нека да не изпадаме в хипотези. Ако срокът е кратък и няма подадени оферти днес, до 17.00 часа, както е обявена процедурата, отново ще удължим срока. Той беше удължен с 1 ден, защото трябва да се подадат оферти и всеки ден е ценен", обясни той. „Нека да видим дали днес ще има подадени оферти.
Ако няма подадени оферти, може да обявим процедурата със 7-дневен срок", коментира министърът. Според него явно лобито, което иска България да не въвежда модела на електронно таксуване и да се продължи със сегашната система на винетно облагане, търси процедурни хватки. Съпротивата към системата може да идва и от факта, че тя ще бъде инструмент за борбата с контрабандата, защото ще е свързана със системите на митниците, на НАП и МВР.
Процедурата е в ход от 1 година и 45 дни. Блокирането й през цялото това време означава блокиране на механизъм, с който се осигурява безопасността на придвижване на хората, каза министър Нанков. Забавянето струва на бюджета около 500 000 000 лева или превърнато в ресурс за рехабилитация на пътища - достатъчен за приблизително 2000 км. Тази безкрайна игра на обжалване струва човешки животи, добави той.
Регионалният министър напомни, че с изграждането на тол-системата гражданите няма да бъдат натоварвани финансово, защото фирмата ще изгради всичко за своя сметка, а следва това разплащанията към нея ще стават от събраните приходи. Системата ще е много по-справедлива, защото този, който нарушава, амортизира пътната инфраструктура на страната и замърсява околната среда, ще плаща повече. „Ще продължаваме да отстояваме като основен приоритет в сектор "Пътища" максимално бързото въвеждане на системата. Всичко останало значи, че ще имаме проблеми със състоянието на пътната инфраструктура", категоричен бе министър Нанков.