Светите братя Кирил и Методий – основатели на нашето духовно единство
Секция: Коментари
22 Май 2017 16:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Светите братя Кирил и Методий – основатели на нашето духовно единство

/КРОСС/ Молив или химикал обикновено хващаме в ръка. Изписваме буквите. И дори не се и замисляме доколко е бил трънлив и труден пътят на сътворяване на славянската писменост. И приемаме за даденост подвига на солунските братя - великите просветители на своето време. Всички славяни, запазили православието и православната култура, почитат святото дело на равноапостолите Кирил и Методий. Русия никога не е забравяла имената на Кирил и Методий и винаги е пазила паметта за техния будителски подвиг. Вече повече от хилядолетие във всички православни храмове в Русия, на всяка празнична църковна служба светите Кирил и Методий се упоменават и прославят като първите „учители на словесността".

Считано от 1992 година, отбелязването (празнуването) на Дните на славянската писменост и култура придобива в Русия държавен характер. В Москва на Славянския площад е поставен паметник на светите братя. От няколко години на 24 май до паметника се организират шествия от московски храмове, а Негово светейшество Патриархът Московски и Всея Руси извършва празничен молебен в чест на светите равноапостоли Кирил и Методий. Денят на славянската писменост и култура е празник на просветата, празник на родната реч, родната книга, родната литература, родната култура. Обучавайки се на различни науки на роден език, ние използваме писмеността от първите учители на славянските народи - светите Кирил и Методий. Според древноруския летописец, жънем онова, което е било посято от древните просветители.

Пътешествайки по Русия, може да видим в различни градове паметници на светите равноапостоли Кирил и Методий. Най-известният паметник се намира в Москва, където на 24 май 1992 г. е поставен официално на Славянския площад. Негов автор е скулпторът Вячеслав Кликов. Но това не е единственият паметник в страната.

Най-големият в Русия паметник в чест на будителите се намира в град Самара. Той е особен. Композицията на монумента не повтаря нито един от съществуващите по света паметници на светите Кирил и Методи. Двете бронзови фигури на светите братя са с височина 3,5 м и се намират от двете страни на почти шестметров кръст. В подножието на кръста е вградена разгърната книга с думи от Евангелието на Йоан „В началото бе Словото, и Словото бе у Бог и Словото бе Бог".

С всяка година броят на паметниците и паметните знаци в чест на Светите братя се увеличава. Такива са поставени в много градове на Русия: в град Велики Новгород (на паметната плоча за 1000-летието на Русия, с великия княз Владимир Святославович, великата княгиня Киевска Олга са фигурите и на братята Кирил и Методий), в градовете Мурманск, Владивосток, Екатеринбург, Липецк, Смоленск, Коломна и Дмитров в Московска област, в Ханти-Мансийск, Белгород, Твер (паметен камък), Астрахан, Челябинск, Черкеск.

Имената на светите равноапостоли Кирил и Методий в Русия носят гимназии в Москва, Новосибирск и други градове на Русия, Селския държавен институт „Кирил и Методий" в Ленинградска област, Духовната образователна организация за висше образование на Руската православна църква „Общоцърковна аспирантура и докторантура на имената на светите равноапостоли Кирил и Методий" и други образователни институции. През Х столетие България става център за разпространяване на славянската писменост и книги.

Именно оттук славянската писменост и славянската книга идват по руските земи. Значението на кирилицата трудно може да бъде оценено, тъй като през IX век с общата славянска писменост възниква ново, огромно културно пространство - кирилска цивилизация. Първоначално е съставена само от славяни (и дори не всички). С времето част от това единство стават и много народи, които нямат собствена писменост. Кирилицата като система за писане на родния език е основен фактор за влизането на човека в предаваната от поколение на поколение култура на своя народ. Родният език и славянската писменост са основа за формирането на човека от невръстна възраст като езикова личност, неговата езикова картина на света, нейното езиково съзнание, това е културно-историческа среда, формираща националната личност, осъзнаваща своята съпричастност към родната култура.

Чрез появата на кирилицата започва социализацията на личността, приобщаването ѝ към живота и културата на онова общество, в което се е родил и живял човек, а също така към световната култура и световната цивилизация като цяло: тоест родният език и родната азбука са и основа за формирането на човека като социално явление.

Кирилицата за гражданите на Русия е ключ към проникването в богатия свят на руската литература. Според мнението на някои изследователи, дори визуалното опознаване на знаците на познатата кирилица играе обединяваща роля. Русия е многонационална държава. В Руската федерация освен руснаци живеят над 180 други народи. В исторически план преобладава руската култура, основана на руския език, но това доминиране никога не е било поглъщащо. Важна роля в развитието на културата на Русия играе културата на многобройните народности на Русия, такива като татари, башкири, калмики и др.

Днес кирилицата е официална писменост за над 50 различни езика, основно в Русия, Централна Азия и Източна Европа. Като цяло около 6% от населението на Земята смята кирилицата за родна писменост, а страните, в които се употребява кирилица, заемат над 18% от територията на сушата.

 

Автор: Проф. А. М. Циганенко, ректор на Московския държавен университет по печата, за юбилейния 50-ти брой на луксозното издание на вестник „За Буквите - О, писменехь"