/КРОСС/ България е на опашката в Европа почти по всичко - от заплати до средна продължителност на живот. В едно обаче сме категорични шампиони: по жертви на пътя. С над 90 загинали на милион жители България е лидер в черната статистика. При това тенденцията е стряскаща, всяка следваща година катастрофите взимат все по-голям кървав данък. Ако през 2013 г. жертвите са 601, през 2014 г. - вече са 661, а през миналата година- 708, като от тях 28 са деца.
Затова и за България в най-голяма степен важи призива на Виолета Булц, еврокомисар по транспортната политика на Евросъюза, националните правителства да вземат мерки и да се справят с безразсъдните и опасни шофьори.
Логично беше и малко след като се върна на власт Бойко Борисов да разпореди държавна кампания срещу хулиганите на пътя.
Въпросът е защо българите с такава упоритост се трепят по шосетата.
Най-честите причини са висока скорост, алкохол и неподготвени шофьори
В събота главният секретар на МВР Младен Маринов обясни, че надрусаните зад волана вече са по-голяма заплаха и от пияните.
Експертите добавят като друг фактор за повече катастрофи лошата инфраструктура. Разбити пътища с кратери по тях има бол, но пък и прясно ремонтирани шосета също стават кървава арена. Всички обаче са единодушни, че проблем №1 си остава манталитетът на родните шофьори. У нас почти всеки смята, че има право на пътя и че точно на него няма да се случи най-лошото, когато натиска бясно педала.
Иначе казано, чипът на българина се оказва най-голям фактор за касапницата по шосетата.
Бруталното изпреварване и избутване от пътя, минаването на червено, каскадите на младоци, току що взели книжка или пък изобщо не я взели, са обичайна гледка. Всеки го е преживял и може да разкаже поне няколко автентични кошмарни истории от сблъсъка с подобни джигити на пътя.
Въпросът е обаче защо дори най-щурите хулигани по родните магистрали, когато отидат в чужбина са примерни като монахини зад волана.
Достатъчно е да се види как карат нашенци до границата с Гърция и след това, когато влезнат в южната ни съседка.
И тук идва въпросът дали проблемът е главно в чипа на БГ шофьора или в липсата на гаранции, че всеки, който сгази лука на пътя, наистина ще бъде наказан. В Гърция просто ти свалят номерата на колата и после скубеш коси, когато разбереш колко евро трябва да платиш за гяволъка си. Просто, но ефикасно. У нас под мерки срещу катастрофите се разбира преди всичко надуване на глобите. Те стават все по-големи и по-солени, но ефектът от тях е далеч от желаното. По-скоро отразява се само на размера на рушветите, които катаджиите продължават да прибират въпреки всички камери и мерки за контрол. А докато шофьорите са убедени, че вратичката с подкупа е отворена, те няма да се уплашат от никакви наказания. Затова, докато има рушветчии със стоп палки, ще има и нагли шофьори.
Другият голям проблем са родителите, които оставят своите пораснали деца да си играят на руска рулетка по пътищата. Масова практика е баровци да поверят на поотрасналите си рожби мощни джипове, за да покажат те на връстниците си, че са от сой. Резултатът, освен плачевен, може да е и трагичен. Но възпитанието вкъщи със закон и глоби не се постига.
Източник: "Стандарт"