/КРОСС/ Народният представител от ПГ на „БСП за България" и заместник-председател на Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения Георги Свиленски даде интервю за агенция „Фокус" по повод спешните мерки, които правителството има намерение да предприеме срещу войната по пътищата.
- Г-н Свиленски, в събота се проведе извънредно заседание на Министерски съвет, като една от причините за правителственото заседание бе войната по пътищата. Как оценявате мерките на кабинета срещу катастрофите?
- Не мога да видя какви точно мерки предлага правителството. Преди година и половина имаше подобна реакция на премиера Бойко Борисов, когато в един петък събра всички министри и им каза до понеделник да предложат нов Закон за движение по пътищата. Нали разбирате, че за три дни няма как да се предложи нов закон. В същото това време те предложиха един закон, който година и половина не можа да бъде приет в парламента поради текстовете и направените предложения. Те нямаха подкрепа в самото мнозинство тогава на ГЕРБ и Реформаторския блок. Не мисля, че реакцията на правителството с извънредни заседания, ще доведе до бързо приемане и налагане на някакви мерки за повишаване на безопасността за движение по пътищата. Безспорно обаче има нужда от такива. Преди година и половина Румяна Бъчварова като отговорен министър за тези политики каза, че поема безопасността за движение по пътищата на ръчно управление и тя ще бъде отговорна за това какво се случва. Само че две години след тези мерки и това поемане на отговорност сме свидетели на поредните 700 загинали на година, на поредните 7000 ранени на година без абсолютно никакви адекватни решения от правителството, на което отново премиер беше Бойко Борисов. Тук не говорим за друг премиер, за друго мнозинство, а за същото, което повече от 7 години управлява България. Ако са имали воля да предприемат мерки и да да направят законодателни действия, те са имали тази възможност непрекъснато през тези 7 години. Действително трябва нов Закон за движение по пътищата. Законът, който ще бъде предложен трябва да бъде разделен на три други, касаещи Закона за движение по пътищата, втори Закон за водачите на пътни превозни средства и трети за пътните превозни средства. В момента имаме сбор от текстове по всичките тези теми. Хората, които би трябвало да знаят закона, да го изучават и тези, които трябва да го прилагат, изпадат в доста затруднена ситуация, когато се срещат безразборни по вид законови текстове. Няма как този закон първо да се изучи, да се спазва и накрая да се контролира. Предложението за разделяне на Закона на три нови е абсолютно адекватно. То ще получи нашата подкрепа, ако бъде предложено в този вид. Оттук нататък следват конкретните предложения. Тъй като един от основните проблеми за пътнотранспортните произшествия е подготовката на водачите, тяхната компетентност и възможност да управляват автомобили, поставям като основен въпрос обучителния процес и броя часове на шофьорските курсове. Тези 32 часа кормуване са крайно недостатъчни. На следващ етап е състоянието на пътната инфраструктура, маркировка и обозначаване, както и отговорностите на собствениците на тази инфраструктура. В крайна сметка сме свидетели, че към момента нито един кмет или държавен служител не е наказан, затова, че на дадена улица или път има голяма дупка или нарушена настилка, вследствие на което е настъпила катастрофа. Трябва да се наблегне на отговорностите на собствениците на пътната инфраструктура. На следващ етап е контролът и глобите, които трябва да бъдат налагани, както и тяхната събираемост. Без да се стигне докрая, именно нарушението, налагането на санкцията и събирането на глобата, не можем да постигнем намаляване на пътнотранспортните произшествия и жертвите по пътищата.
- Трябва ли да бъдат премахнати знаците, обозначаващи мобилните камери?
- Този дебат го водихме в Транспортна комисия при поредната последна промяна, която направихме. Когато се предупреждават водачите, че има камера и контрол на пътя, те намаляват скоростта в този участък, но в следващ карат с превишена или висока скорост. Този проблем трябва да бъде решен, но трябва да се има предвид решението на съда, който отмени камерите, поради причини, че не са обозначени местата ,където се контролират. Разумно е, ако проблемът за видео заснемането, се реши, без да се нарушават човешки и други права на шофьорите и пътниците. Всеки един шофьор трябва да спазва правилата за движение по пътищата през целия път, а не само там, където има камери и където се контролира.
- Планира се промяна на Закона за движение по пътищата по отношение на издаването на контролните фишове, до какво ще доведе тази промяна?
- Не знам какво е точно предложението. Вероятно се цели да се скъси пътят от налагането на фиша, до плащането на глобата. В момента МВР и КАТ имат проблем с връчването на фишовете и на актовете. Вероятно става въпрос за това. Ако е в посока да се скъси този път, вносителите на този законопроект биха получили нашата подкрепа.
- Как гледате на идеята за наредба за установяване употребата на алкохол, наркотични и други упойващи вещества от страна на водачи на моторни превозни средства?
- Такава наредба има, но се обжалва по различни причини. В крайна сметка тя затруднява и създава условия за намиране на вратичка, когато даден водач е хванат след употребата на алкохол или наркотични вещества и трябва да понесе съответната санкция. Няма значение дали ще се направи нова наредба или ще се поправи действащата. Тя не трябва да дава възможност за избягване на наказание на такива водачи. Би трябвало да се мисли в посока затягане на контрола. Не знам защо това досега не е направено, а трябват някакви извънредни заседания. Наредбите специално въобще не касаят парламента, те са работа на министерствата. Тази наредба в случая е работа на Министерство на здравеопазването.
- Какви промени в законодателството могат да предотвратят пътнотранспортните произшествия?
- В новите три закона трябва да залегне именно повишаване на квалификацията на шофьорите, на рестрикциите спрямо младите и нови водачи. Само преди три дни загинаха две момчета в Стара Загора. Ако беше прието моето предложение, което направих между първо и второ гласуване в Закона за движение по пътищата, първите 6 месеца млади водачи да шофират с придружител, може би това тежко пътнотранспортно произшествие, а и други подобни - нямаше да случват. С тези хора щеше да има по-възрастен придружител, който да им каже как да управляват по-безопасно. В тази посока трябва да се мисли за младите водачи и в първите няколко месеца от придобиване на книжката, те да имат ограничение да се научат да шофират по-безопасно и да се осъществява контрол на тяхното шофиране. Ако бъдат взети тези мерки, ако се завиши качеството на обучителния процес, нещата ще вървят в правилна посока. След време ще може да отчитаме намаление на пътнотранспортните произшествия.