/КРОСС/ Инфрабой (Infraboy) е името на новия приятел и закрилник на децата. Днес, 1 юни 2017 г., на детско тържество в чакалнята на Централна гара София, децата избраха име на новия служител на НКЖИ. Той ще участва в образователни филми и клипове и ще посочва и предпазва от опасностите по жп гари и междугария. Инициативата е част от дългосрочна кампания по безопасност на Национална компания „Железопътна инфраструктура".
„Това човече ще участва в различни видеоклипове с различни сюжети, свързани с безопасността по железопътната инфраструктура - пресичането през прелезите, пребиваването върху инфраструктурата, качването върху подвижния състав и опасността от поразяване от волтова дъга", съобщи главният ревизор на НКЖИ инж. Бисер Минчев.
Инж. Минчев отправи апел към водачите на МПС да спазват правилата за движение при преминаване през прелези. „Това е много конфликтна точка, много опасна и винаги води не само до материални щети, но и до ранени и загинали", заяви той.
Сред игри и забавления децата направиха десетки предложения за име на своя нов приятел и закрилник - Инфрабой, Рейлбой, Жепебой, Жели, ДОБИ (Децата Обичат Безопасните Игри), Релсоходко, Жепи, Желязко, Жепейко, Тудуфтудуф, Тадамтадам. Служителите на НКЖИ и представители на медиите също взеха присърце идеята и предложиха следните имена - Инфраволт, Релейчо, Тренчо, , Волти, Виктор, Railboard, Жепейко, Траверсчо и др.
Децата гласуваха за Инфрабой (Infraboy). Като подарък за детския празник и за своето активно участие, те получиха лакомства и знаменца с образа на героя. Децата имаха възможност да запечатат празника в снимка с шапката от униформата на дежурния ръководител, който осигурява движението на влаковете и заповедния диск. Благодарим на всички, които дадоха своя принос за името на новия ни „служител"!
На 2 юни т.г. отбелязваме 9-тото издание на Международния ден за безопасно преминаване на железопътните прелези. Национална компания „Железопътна инфраструктура" ежегодно провежда дейности, инициативи и събития, свързани с този ден от самото му начало през 2009 г. - раздаване на брошури на натоварени прелези, предоставяне на медиите на видеоклипове с конкретни нарушения, организиране на конкурс за детска рисунка по темата, открити уроци по безопасност в училища, създаване на фейсбук страница „Видиш ли релси, мисли за влак" и много други.
В края на 2015 г. и началото на 2016 г. НКЖИ разработи информационни брошури с цел повишаване на безопасността на децата в райони на жп инфраструктурата, както и превенция на превърналото се в мода сред тийнейджърите явление „селфи на опасни места". Брошурите са част от кампанията „ЖП релсите не са място за игра и снимки", която се осъществява под егидата на Държавна агенция за закрила на детето (ДАЗД), съвместно с Омбудсмана на Република България, Министерството на вътрешните работи и други институции, имащи отношение към случаите на поразени от волтова дъга деца, вследствие неправомерно пребиваване в жп участъци. От миналата година брошурите се разпространяват по училищата, а в края на месец май и на по-големите гари в страната във връзка с началото на лятната ваканция на учениците.
Независимо от всички реализирани през годините инициативи, резултатите от тях, свързани с безопасността по железопътната инфраструктура, като цяло са незадоволителни.
Освен проблемите с неправилно пресичане на железопътните прелези, селфита и опасно поведение в районите на железопътната инфраструктура, се откроява и сериозен проблем с неспазване на правилата за преминаване на железопътните линии по новоизградените трасета - не се използват изградените съоръжения (подлези, надлези, асансьори), пробиват се „врати" в шумоизолиращите стени, за да се преминава „напряко" през линиите. Предвид високите скорости в тези участъци това поведение представлява изключителна опасност.
Само от началото на 2017 г. случаите на пострадали хора (ранени и загинали) при удар от подвижен железопътен състав вследствие на неправомерно пребиваване на или в близост до железния път са 17, произшествията на прелези до 30 май т.г. са 8, с 2-ма убити и 2-ма ранени. Затова решихме, че се нуждаем от тотална промяна в подхода към деца, подрастващи и шофьори на МПС.