Образци на великолепието - азербайджанско народно изкуство
Секция: КУЛТУРА
09 Юни 2017 14:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Образци на великолепието - азербайджанско народно изкуство

/КРОСС/ Още от древни времена Азербайджан е бил познат като един от най-големите центрове, където са съсредоточени традиционни занаяти като килимарство, бижутерство, бродиране, текстил, керамика, медникарство и др.

Килимарството е неотделима част от азербайджанската култура. Килимът е ключов елемент на местния начин на живот, в който се отразяват социалните, икономическите, политическите и културните промени в историята и обществото като цяло. Освен това, килимът не е просто детайл от дома, за хората той е и едно от основните полета за изява чрез изкуство. Традиционният килим, който изпълнява както прагматични, така и символни функции, изразява най-точно пътя на азербайджанската култура. Изложбата показва образци от водещите килимарски центрове в Азербайджан - Губа, Ширван, Карабах и Газах.

Медникарството е един от развитите раздели на азербайджанското традиционно изкуство, а неговите основни центрове са Гянджа, Шамахъ, Нахчъван, Баку и Лахъдж (Исмаиллъ). Изложбата показва различни домакински съдове от мед от ХІХ и началото на ХХ век от частната колекция на госпожа Шафаг Гурбанова. Колекцията съдържа повече от 500 екземпляра, събирани над 30 години. Изложбата представя някои от традиционните домакински медни съдове, като например комплект съдове за измиване, канче, табла, съд за мляко, кана и др. Те впечатляват с богатата си техника, изящната си форма и различни орнаменти. Съдовете са украсени с орнаменти тип арабеск, флорални мотиви, изображения на животни и птици, ловни сцени, дати на изработка, имена на притежателите и калиграфски надписи със стихове от Свещения Коран.

Основните елементи на азербайджанските традиционни носии са се развивали през вековете. Всеки регион има уникална художествена украса и характеристики. Още повече, типът на носията определя семейния и социалния статус, а също така, възрастта на собственика. Например, носиите на омъжените и неомъжените жени са различни; младите жени са носели по-цветни дрехи, докато възрастните са предпочитали недекорирани и прости одежди. Изложбата показва реплики на носии от колекциите на известни музеи. Един от основните елементи на женската носия е т. нар. келагаи - копринен шал за покриване на глава с отпечатани орнаменти. Производството на келагаи е познато в Азербайджан от дълбока древност. Висококачествени келагаи се произвеждат в Шеки, Гянджа, Шамахъ, Нахчъван, Тебриз и Басгал.

Бижутерството е едно от древните изкуства на Азербайджан. Първите образци са се появили през бронзовата епоха (ІV-ІІ в. пр. н.е.) и са били използвани при ритуали. Те са били украсявани с различни спирали, медальони, кръгове, изображения на птици и животни. По-късно, по време на местните и социалните промени, тези древни модели са придобили други форми и така бижутерийните изделия стават неотменима част от носиите. Азербайджанската бижутерия изживява своя Ренесанс през Средните векове. Някои от големите градове на Азербайджан, като например Шеки, Баку и Гянджа стават центрове на бижутерийното изкуство. На тази изложба са показани модерните бижутерийни единици като диадема, брошка, колие, гривна, пръстен, обеци. Изработени са от майстора Едуард Шамаряев и неговите ученици Елчин Ибрахимов и Теймур Бахшиев. Едуард Шамаряев е автор на повече от 100 образци на бижутерията, които основно са украсени в традиционен и модерен стил, следвайки техниките на филиграна и емайла.

Керамика се е правила в Азербайджан от бронзовата епоха. Тя е била широко разпространена в домакинството. Изложбата представя ръчно изработени съдове на Салех Мамедов, майстор на съвременната керамика. Той създава нови арт-произведения, бидейки вдъхновен от азербайджанската керамика от древността и Средните векове. Създател е на много декоративни произведения от глина, като е използвал техниките на боядисването чрез гледжосване и глазиране, ангоб и емайл.