/КРОСС/ Българската стопанска камара разпространи основните промени, за които настоява пред образователния министър Красимир Велчев. От камарата предлагат задължително овладяване на българския език от всички завършващи основно образование, смяна на подхода за реализация на дуалното обучение и въвеждането на "чиракуване", вместо ученическите практики, преразглеждане на системата за акредитация на ВУЗ-овете и други.
Вижте пълния текст:
"УВАЖАЕМИ Г-Н ВЪЛЧЕВ,
Във връзка с провеждане на среща с ръководствата на национално представителните работодателски организации, с настоящото Българската стопанска камара предлага да бъдат обсъдени следните основни промени в системата на образованието и науката.
1. Преустановяване на дезертирането на държавата от изпълнение на конституционното задължение за обхващане на всички подрастващи до 16 г. в системата на училищното образование.
Обръщаме внимание на значителния дял на ранно напусналите извън системата на училищното образование - над 23%, на функционално неграмотните - над 40%, съгласно резултатите от тестовете PISA.
Следва да се разшири прилагането на различни инструменти, вкл. на социалното подпомагане и възможностите за т.нар. пансионатно образование.
Следва да се осигурят необходимите средства и да се обезпечи овладяването на български език от всички учащи, завършващи основна степен на образование и един основен западен език след завършване на средното образование.
Отказът от решаване на тези проблеми обрича по-нататъшното развитие на икономиката и обществото.
2. Да се промени радикално подходът при реализация на т. нар. дуално обучение в училищното образование чрез прилагане на трудови договори за обучение (чиракуване) вместо учебните стажове и практики. Да се осигури допълнително финансиране за подготовка на наставници и разкриване на работни места за обучение от страна на работодателите.
3. Да се преразгледа системата на акредитация на висшите училища и университети (понастоящем над 50 ВУ) за повишаване на качеството на учебния процес и капацитета за НИРД. Въвеждане на забрана за втори трудов договор на основния преподавателски състав и повишаване на изискванията към хабилитирания състав. Обвързване на финансирането със сегашните и бъдещи потребностите на икономиката и обществото.
4. Осигуряване на допълнително финансиране за БАН при паралелно реформиране на системата за финансиране на НИРД.
5. Въвеждане на електронен образователен и квалификационен профил на българските граждани чрез интеграция на регистрите и информационните системи подържани в МОН и НАПОО."