/КРОСС/ Евродепутатът Момчил Неков проведе днес официална среща с Джон Кларк - директор на отдел „Международни отношения" към Главна дирекция Земеделие на Европейската комисия в Брюксел. На нея българският евродепутат подари и представи традиционни български храни и напитки със Защитено наименование за произход и Защитено географско указание, които биха могли да се включат в споразумението между ЕС и Китай за признаване на продукти с географско означение.
„По мое настояване Европейската комисия пое ангажимент да включи с приоритет български продукти в споразумението с Китай за взаимно признаване на географски означения. Китай е огромен пазар и трябва да направим всичко възможно да получим достъп до него, наравно с другите европейски производители. Преди няколко седмици отправих запитване и до министъра на земеделието, храните и горите - Румен Порожанов и до министъра на икономиката - Емил Караниколов относно изготвянето на настоящия списък и предложения за добавяне на български продукти в него, но все още нямам отговор", заяви Момчил Неков.
Храните и напитките, които българският евродепутат подари на директора бяха Троянска сливова ракия, Стралджанска мускатова ракия, вино от Дунавската равнина, Горнооряховски суджук и Странджански манов мед. Тези продукти бяха съгласувани с български експерти като подходящи и интересни за китайския пазар. Българското розово масло, което намира широко приложение в козметичната индустрия също беше обсъдено, като продукт с необходимост от включване към споразумението. Странджански манов мед, все още е в процедура по защита на продукт със защитено наименование на произход, но успешната му защита най-вероятно ще бъде факт преди влизане в сила на споразумението. Другите продукти вече утвърдени като европейски качествени храни и напитки. Джон Кларк остана впечатлен от проактивния подход и представянето на продуктите от българския евродепутат.
Преди две седмици Неков организира експертна дискусия с представители на сектор „спиртни напитки" в България. Обсъдено беше и споразумението с Китай. Общото мнение беше, че подходящи за китайския пазар са розовото масло и суджука, но сред спиртните напитки има повече защитени продукти и трябва да се подбират стратегически.