/КРОСС/ Министър-председателят на Словакия Роберт Фицо заяви, че е време словашкия народ да получи правото на храна се еднакво качество като това в другите европейски държави. За пример той даде три продукта и коментира, че ще обсъди този проблем, който той квалифицира като сериозен, с лидерите на Чехия, Полша и Унгария в сряда.
"Имаме правото да се защитим, не можем да приемем подобно нещо."
Словашкият лидер се закани, че ако Европейската комисия не предприеме съответните мерки, той ще наложи ограничения върху вноса от други страни-членки на Европейския съюз, предаде БиБиСи.
Бойкотът върху продукти от други страни членки на ЕС е нарушение на правата за конкуренция в Съюза, но словашкият лидер заяви, че ще се почувства длъжен да действа, ако Европейската комисия не направи нищо. Като крайна мярка той посочи, че ще инициира т.нар. „европейска гражданска инициатива", при която Комисията е задължена да вземе под внимание въпрос, ако инициативата събере един милион подписа.
Говорител на Европейската комисия заяви пред БиБиСи, че засега няма доказателство за систематична практика от страна на големите производители на храни да прилагат двоен стандарт в качеството на производството им, защото проблемът е ограничен само в някои конкретни продукти.
Земеделският министър на Чехия Мариан Юречка даде като пример за двойния стандарт при хранителните продукти една марка студен чай, в който е имало 40% повече екстракт в продукта, предлаган в Германия, отколкото в продукта на чешкия пазар. При проучването, направено от Чехия, осем продукта или 35% от изследваните идентични продукти са имали различен състав.
Не всеки в Чехия вярва, че казусът заслужава толкова внимание, напомня БиБиСи. Британската телевизия цитира един чешки коментатор, според когото докато западните страни се концентрират върху проблеми като конфликта в Сирия, Централноевропейските страни дебатират колко фъстъци трябва да има във фъстъченото масло.
За двоен стандарт в храни, предлагани и в България, беше извършена проверка, която откри някои нарушения, най-драстичните от които при цените на продуктите.