/КРОСС/ Една от най-досадните страни на модерния живот е нуждата непрекъснато да зареждаме мобилните си устройства. При очертаващата се електрическа революция при автомобилите досадата ще се удвои.
А сега си представете батерия, способна да се зареди изцяло не за 45 минути при смартфона, и не за 10 часа при автомобила, а само за някакви си части от секундата, съобщава Automedia.
Ако работата на Института по наноматериали към Университета Дрексел в САЩ върви по план, още след три-четири години подобни батерии ще са факт и ще премахнат най-голямата пречка за налагането на електромобилите.
В основата на тази технология е изцяло нов двуизмерен материал, наречен MXene. Открит за пръв път едва през 2011, той се състои от два различни слоя с дебелина едва няколко атома, съставени от метални нитриди или карбиди.
До момента екипът на професорите Мишел Барсум и Юри Гогоци е разработил близо 100 различни типа MXene, за разнообразни приложения. Предназначеният за батерии се състои от титаниев карбид и специален хидрогел, които образуват нещо като сандвич. Главното предимство на този материал е неговата свръхбърза проводимост.
При съвременните батерии йоните се складират в специални "портове", които на практика задържат електрическия заряд. Проблемът е, че пътечките до тези портове са ограничен брой - затова зареждането отнема много време. Освен това част от йоните така и не достигат до крайната цел, което води до загуба на енергия.
Ако обаче електродите на батерията се изработят от подобен MXene, ограничените пътечки до портовете ще се заместят с "широки магистрали", както обяснява членът на екипа Мария Лукацкая. Дори батериите с най-голям капацитет ще се нуждаят само от броени секунди за пълно зареждане.
Откритието е патентовано и публикувано в авторитетното списание Nature. Проф. Гогоци признава, че ще трябват поне три години, за да стане то готово за комерсиална употреба, но не се съмнява, че технологията ще работи и че цената за производството й ще бъде достъпна.