"Утре ме няма" или как да си обучиш джихадист
Секция: Анализи
02 Август 2017 09:17
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Утре ме няма" или как да си обучиш джихадист

/КРОСС/ Подготовката на камикадзета се оказва изключително печеливша индустрия. Бази за подготовка на терористки има на територията на различни държави в трудно достъпни райони. Това са страни, в които контролът на властите е минимален и населението е податливо на психологическа обработка, поради бедност, лоши социални, медицински, трудови и икономически фактори. Чечения, Афганистан, Ирак, Ливан, Судан, Грузия са само част от примерите.

С бъдещите самоубийци работят богослови, които им обещават сигурно място в рая. Специално обучени за целта инструктори и психолози ги убеждават, че в момента на взрива няма да изпитат никаква болка, само леко убождане или неразположение. Задължително правило е живите бомби да се готвят в група, за да се познават. Така отказването става по-трудно. Отметнеш ли се предаваш единствените близки, които имаш. В хода на подготовката се симулира и погребална церемония. Така всеки, който отива на самоубийствена мисия знае с какви почести ще бъде изпратен при Аллах. Камикадзетата записват прощално видео, в което се сбогуват и обясняват мотивите за действията си. Преди самата акция се извършва и последният ритуал - очищението. Жертвата се измива и облича в чисти дрехи за последното пътуване.

Организацията, известна като Тамилските тигри, в 70% от случаите на самоубийствени атентати, е използвала жени. Според данни на немското списание Тагес Шпингел общо 47 жени с европейски произход са откликнали на призива да станат камикадзета. Сред тях има белгийки, англичанки и датчанки. Вече има случай, при които европейки приемат исляма и се самоубиват. Преди това най-често се занимават с пропаганда и поддържане на сайтове с цел вербуване на други млади момичета.

Подготовка и вербуване на жените камикадзета

Като начало жената се отделя от семейството и става член на джаамата, уахабитска община, където всички са братя и сестри. Обикновено в дома й пристигат възрастни мъж и жена, които трябва да я отведат. Семейството не може да се противопостави. Има практика, макар и не широко разпространена, да се заплаща компенсация за момичето, която е около 200 долара.

Следващият етап е изолация. Тя се случва под ръководството на инструктор. Четенето на Корана се редува с молитви, беседи за свещената война, дълга, покоя и рая. Базите за подготовка се намират в отдалечени планински села. Обучаемите не могат да имат никакъв досег до външния свят. Бягството е на практика невъзможно. Ако след известно време се окаже, че жертвата не подлежи на обработка, се прибягва до упоителни средства, най-често дрога. Когато моментът настъпи около кръста й се връзва „пояса на смъртта" (експлозивите). Инструкторът я придружава на безопасно разстояние до момента преди взрива. Напоследък се налага и практиката на дистанционните взривявания.

Вече утвърдена практика на Ислямска държава е и вербуването на момичета от Запада чрез социалните мрежи. Това са ситуации, при които се достига до момичета - умни, но тихи и затворени, и те биват умело обработени и убедени да напуснат домовете си и да заминат за Ислямска държава. Внушава им се, че въпросният джихадист ги обича и ще се ожени за тях, в момента, в който те отидат при него.

Но действителността е друга. По-красивите момичетата биват използвани като сексуални робини, а останалите - в най-добрия случай, като прислужници. Тези, които нямат „късмета" да попаднат в една от посочените категории, биват изпращани на самоубийствени мисии. Така наречените „Булки на джихада" са изключително интелигентни млади момичета, но страдат от своята затвореност. Те са интровертни, трудно общуват и намират любов. Затова и социалните мрежи са тяхното спасение. Без изобщо да познават човека „отсреща" те приемат думите му за истина.

Отличителни белези на атентатора самоубиец

В книгата си „Утре ме няма" Лий Чайлд пише за това как камикадзетата могат да бъдат разпознати и заловени. Признаците се отнасят както до мъжете, така и до жените. Атентаторите самоубийци се забелязват лесно. Има издайнически признаци. Най-вече са нервни. По дефиниция на всички им е за първи път.

Първият признак в т.нар. от автора наръчник с поведенчески индикатори, по които се разпознава камикадзе е бръсненето. Мъжете атентатори обръсват брадите си. Така се сливат по-лесно с тълпата. Не изглеждат подозрителни. Резултатът е по-бледа кожа в долната част на лицето, посочва Чайлд.

Следващата точка в списъка е неуместно облекло. Поясът на атентаторите представлява голям платнен джоб, увит около кръста. В него се слагат пръчки динамит, пирони, сачми и т.н. Всичко това е доста обемисто и може да се скрие само под голяма дреха, обикновено подплатено зимно яке. В горещия климат на Близкия изток това особено бие на очи.

Третият признак - вдървена походка. Атентаторите крачат като роботи, защото носят допълнителен товар от двайсетина килограма и защото са дрогирани. Повечето са наплашени наивници, стиснали късче сурова опиумна маса между венците и бузата. Това се знае от практиката - взривната вълна откъсва главата на самоубиеца, която остава запазена, и дори късчето опиум все още е в устата.

Точките от трета до шеста са вариации на субективна тема - раздразнителност, потене, тикове, неспокойно поведение. Атентаторите преживяват последните мигове от живота си, тревожни са, страхуват се от болката, замаяни са от наркотиците. Вярата, половинчатата вяра или липсата на вяра в съществуването на рая, реките от мляко и мед, тучните пасища и девиците, идеологическият натиск и очакванията на близки и приятели изведнъж се осъзнават много дълбоко. Вече няма място за отстъпление. Оттук и потиснатата паника с всичките видими проявления.

Седмият признак е дълбоко и тежко дишане. Осмият - атентаторите самоубийци, които се готвят да задействат взрива, гледат втренчено и право напред. Никой не знае защо, но видеозаписите и разказите на оцелели очевидци показват именно това. Атентаторите гледат право напред.

Признак девет - нашепват молитви. Оцелели очевидци споменават за дълги напеви, повтаряни безкрай, повече или по-малко беззвучно, но с видимо движение на устните.

Десета точка от списъка е голяма чанта. В нея са детонаторите, без които не могат да се взривят.

И последният признак - ръцете на атентатора са вътре в чантата, защото държи постоянно пръст на бутона на взривателя. Така нищо не може да му попречи да завърши мисията си. Дори и да го убият, отпускането на пръста му ще задейства експлозията.

Това, което прави Ислямска държава толкова успешна в спечелването на този огромен брой привърженици, се крие не само в дългогодишното негово разпространение, но и в непрестанното и щедро саудитско финансиране. Религиозният идеал (вяра) е изключително мощен фактор при изграждането и преобразуването на идентичности. Затова и склонни да възприемат като своя интерпретация на исляма, именно тълкуването на ДАЕШ, са предимно онези социални групи, за които е характерна криза на идентичността. ДАЕШ превръща унизения и маргинализиран младеж от отритнат и декласиран човек в член на "избраната група" , на "победоносната група", която единствено ще се спаси накрая, защото е призвана. Жаждата за изява и нуждата от признание на този тип младежи лесно бива насочена в "правилната" посока от умелите пропагандатори на групировката. Това ''религиозното пробуждане'' предлага силно средство за изправяне срещу установените, институционализираните авторитети и порядки: традиционните религиозни авторитети, политическия елити, социалния ред, доминиращите културни ценности (включително секуларизма и демокрацията), икономическите правила, и дори семейството.

ДАЕШ предлага прост, бинарен модел на всичко в света - "двоичност", при която не е необходимо някакво сложно интелектуално усилие. Светът се уподрежда по оста на различни дихотомии, сред които на първо място е двудялбата "вяра-неверие".

Социологът Питър Бъргър подчертава, че "тези, които пренебрегват религията в анализите си на съвременната ситуация, в същото време поемат сериозен риск". Разбира се, че социалните, икономическите, културните и психологическите фактори са важни за всеки един анализ. Естествено, че без разбирането на сложния комплекс от фактори цялостната картина винаги ще се размива пред очите ни, а фокусът ще ни убягва. Но независимо за кой край на света говорим и какъв е конкретният социално-икономически контекст, независимо дали става дума за бедни или богати, за образовани или полуграмотни "радикализирани" младежи, не може да не забележим, че в случая с ДАЕШ общият момент е една конкретна религиозна интерпретация, превърнала се и в идеология с ясна програма за действие.

Ислямска държава в бъдеще ще промени структурата си, но няма да се разпадне. Тя просто отново ще се превърне в сунитска терористична организация, каквато беше в началото, но с много подобрени оперативни възможности.

Териториалните загуби значително ще я отслабят, нейната идеология обаче ще се запази и ще продължи да привлича симпатизанти. „ДАЕШ ще бъде в състояние в непознат досега мащаб да рекрутира терористи по цял свят" - смятат експерти. В случай, че „халифата" бъде разбит, „Ислямска държава" ще се премести най-вече в интернет. Според публициста Абдел Бари Атуан, джихадистите поддържат над 100 000 акаунта в Туитър и на ден публикуват по 50 000 туита. А Адам Ханиа от Лондонския университет за източни и африкански изследвания твърди, че в интернет дневно се появяват по 40 джихадистки публикации - текстове, снимки, видео- и аудио-файлове. „Заразата" се разпространява във всеки един момент.

Същевременно подобно на ДАЕШ и други джихадистки групировки могат да разчитат на нови доброволци. Това се дължи на катастрофалното икономическо положение на много държави в региона. Това от своя страна поощрява развитието на религиозно мотивирани идентичности и съперничества. Подобни идентичности и съперничества се засилиха особено в Ирак след американската инвазия през 2003, а и в Сирия след началото на гражданската война.

Автор: Стефани Евгениева