/КРОСС/ "Реконструкцията на пътя Асеновград - Пловдив е сред най-стойностните проекти по Оперативна програма „Региони в растеж". Това каза пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, след като бе направена символичната първа копка за ремонтните дейности на 10-километровия участък от път II-86 Пловдив - Асеновград, предаде Радио „Фокус" - Пловдив.
15 месеца е срокът за изпълнение на дейностите по натоварения пътен участък.
„Догодина със сигурност ще имаме рехабилитирана отсечка и ще разширим лентите за движение до габарити на магистрала. Ще има 2 активни ленти за движение и една аварийна, като 2 метра ще бъде разделителната ивица между двете платна", подчерта Нанков. По думите му, ще бъде изградено ново платно от източната страна на съществуващия път и две кръгови кръстовища: при разклона за село Крумово и при разклона за Куклен.
Първо ще бъде изградена новата лента с две платна в източна посока, а след това ще бъде рехабилитиран и старият участък от пътя.
„С новите габарити на пътя ще бъде решен и проблемът със сигурността и безопасността на преминаване", каза още Николай Нанков. Статистиката сочи, че само за последните 5 години в тази 10-километрова отсечка са възникнали 396 катастрофи, при които са ранени 117 души, а 7 са загинали. Трасето се ползва от пътуващите към областите Кърджали, Смолян и Хасково. Свързва Пловдив с Асеновград, но прави и основните връзки с летището, с Бачковския манастир и с курорта Пампорово.
Проектът се финансира по Оперативна програма „Региони в растеж" чрез Европейския фонд за регионално развитие. Около 25 млн. лв е финансирането, 85% е европейското участие, а 15% (4 млн. лв) е националното съфинансиране.
В същото време регионалният министър поясни, че средата на 2019 г. трябва да започне изграждането на обходния път край Кресна. А това не стане и до юни 2019-а няма строително разрешение и избран изпълнител, това означава че проектът няма да може да се реализира с европейско финансиране.
„Ако това се случи, има вероятност да изгубим цялото европейско финансиране за всички останали изградени ЛОТ-ове на АМ „Струма". Това ще е национално предателство, ако не използваме европейския ресурс да реализираме цялата част на АМ „Струма", който между другото няма да е достатъчен. Ще имаме една не малка част национално финансиране, тъй като финансирането по Оперативна програма „Транспорт и транспорта инфраструктура" също е лимитиран и ограничен", допълни Николай Нанков.
Министърът припомни, че проектът за реализация на Лот 3.2 на АМ „Струма" предвижда запазване на едната част на трасето през Кресненското дефиле със съответните екологични мерки по съоръжения, които да предпазват биоразнообразието в обхвата на пътя, и изнасянето на движението в обратна посока източно от дефилето с две ленти в посока София - Солун, като при изкачването е планирана и трета лента.
На 11 септември предстои обществено обсъждане на оценката за въздействието на околната среда (ОВОС) с жителите на общините Симитли и Кресна. Пред МРРБ не стои вариант за изграждане на тунел, тъй като това ще оскъпи проекта с близо 3 милиарда лева.
„По отношение на безопасността тунелът е най-небезопасният вариант, защото районът край Кресна е най-сеизмичният в страната", каза още Нанков. Той подчерта, че освен икономически, социален и екологичен ефект инфраструктурният проект има значение и за сигурността и безопасността на пътуващите.
"Трасето от сега съществуващия път през Кресненското дефиле е най-тежкото от републиканската пътна мрежа", коментира Нанков.
По участъка с дължина над 20 км средно годишно 6 души губят живота си, като през миналата година те са били седем.