Московски: Камион прекосява България за 10 евро, в други държави плаща до 10 пъти повече
Секция: БЪЛГАРИЯ
17 Август 2017 09:13
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Московски: Камион прекосява България за 10 евро, в други държави плаща до 10 пъти повече

/КРОСС/ Между 8 и 10 пъти по-малко плаща един камион, който преминава през България, в сравнение с други страни в Европа. С този аргумент транспортният министър Ивайло Московски защити в предаването „Тази сутрин" по bTV спешната нужда от въвеждането на ТОЛ-система за плащане при камионите над 3,5 тона.

Той изтъкна, че над 50% от трафика у нас е транзитен. Един камион прекосява България по най-натоварения трафик с еднодневна винетка за 10 евро, отбеляза Московски.

„Същият камион в Сърбия плаща 70 евро, в Унгария - 84 евро, в Словакия - 101 евро, в Австрия - 115 евро, а в Германия до Хановер - 95 евро, което е средно между 8 и 10 пъти повече в сравнение с нашата страна", изчисли министърът.

По думите му има механизми, които могат частично да компенсират натовареността към локалния бизнес.
„Не би могло да се каже, че за местните фирми ТОЛ-таксата няма да функционира по този начин, а за чуждите ще функционира, тъй като е дискриминационно условие, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността към местните превозвачи", смята министърът.

Той цитира доклад на Световната банка, според който, ако се промени винетната система за таксуване за превозни средства над 3,5 тона, приходите за държавата от този вид пътна такса би бил не по-малко от милиард на година.

„До 3,5 тона е разумно да си остане винетна система, защото става дума за личните автомобили на хората, бусовете и пикапите", каза още Московски.

Припомняме, че първа крачка към създаването на тол-система у нас направи властта след близо две години буксуване, а шестте оферти на частни фирми бяха отворени вчера.

Очакванията преди бяха, че изграждането на системата ще струва 200 милиона и ще увеличи приходите за ремонт на пътища в хазната до 1 милиард лева годишно.

Системата ще следи трафик по 12 хиляди километра първокласни, второкласни и половината от третокласните пътища в България и би трябвало да заработи в края на следващата година.

ТОЛ-системата ще таксува тежкотоварните превозни средства на база изминатите километри. Тогава потребителят ще плаща на база изминато разстояние, а не фиксирана такса за време.

Всяко превозно средство ще бъде снабдено със специален предавател, а сателит и комуникационни арки ще засичат точно изминатото разстояние по пътищата.

Най-скъпо ще плащат тежкотоварните камиони, които и най-много амортизират пътищата.

Процедурата за въвеждане на тол-системата обаче вече няколко пъти беше обжалвана в съда. Сега обаче държавата е твърдо решена да я въведе и Московски повтори, че е подготвен резервен вариант, ако се стигне до нови обжалвания около избора на изпълнител.

„Ако не бъде избран изпълнител по заложената процедура за ТОЛ-системата, ще трябва да се прилага алтернативен вариант. Много е важно системата да бъде изградена. Ако процедурата продължи да бъде в постоянен режим на обжалване, държавата ще се намеси", подчерта министърът на транспорта.

„ТОЛ-системата е част от общия план за стабилизиране и устойчивост на транспорта", заяви Московски.

Извън темата за магистралната такса транспортният министър обяви, че голяма част от подвижния състав на БДЖ е на повече от 40 години и вече се мисли за купуване нови влакове.

„Желанието ни е есента да стартира процедура по закупуване на нови влакове", заяви транспортният министър.

По думите му, концесията на летище „София" е прозрачна.

„Няма смисъл да правим концесията мръсна дума. Концесията е един от добрите инструменти в държавата да влязат свежи инвестиции", каза още Ивайло Московски.

Той уточни, че само за първите седем месеца на 2017 г. приходите от концесионни такси са 32 млн. лв.