Песни за "Златната решетка"
Секция: Коментари
24 Август 2017 12:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Песни за "Златната решетка"

/КРОСС/ Един народ се познава и по песните. Колко много и как ентусиазирано се пееше в началото на прехода! По улици и площади, в концертни зали и по стадиони, по митинги и протести, при стачки и барикади мелодиите се носеха волно и демократично. И не защото Валери Симеонов го нямаше още. А тъй като светлото бъдеще се беше показало на капиталистическия хоризонт и масово и искрено се вярваше, че то ще огрее всекиго. Пък и каквото и да се запееше, все се възприемаше, пряко или косвено, като насочено срещу бившите управляващи - като се почне от "Времето е наше" и "Комунизмът си отива" и се стигне до "Утре започва от днес", "Развод ми дай" и "Последен валс". А за песни срещу старата власт не само никой нищо няма да ти каже, но може и по-бързо да ти се отвори пътят към благополучието.

Днес е друго. Каквато и песен да подхванеш, все се създава впечатление, че е срещу сегашната власт. Лято е, отиваш примерно на Северното Черноморие, сетивата ти се препълват с възторг от красивите гледки и ти идва от цялата си душа да подемеш някогашния хит на Мими Николова: "Калиакра, Калиакра, стара каменна балада сред вълни неукротими". Но си даваш сметка, че точно там правителството има голям проблем със забраната за земеделие и строителни дейности в защитената зона. Собствениците на имоти се бунтуват, премиерът се поти пред тях и им обещава бостан по бостан и нива по нива да обяснява какво трябва да се направи, за да не плащаме санкции след решението на съда в Люксембург срещу България. В такъв момент да запееш "Калиакра, Калиакра" си е чиста провокация срещу властта. Не е добре да избереш и "Ветрове" от репертоара на Лили Иванова. Все едно злорадстваш, че вятърните генератори трябва да бъдат преместени извън защитената по "Натура 2000" зона. Същото е и с "Вечер бързат делфините" на Йорданка Христова. Сякаш си на страната на еколозите в конфликта им с правителството за опазването на делфините, мидите и коралите.
Отиваш по на юг, но и там трябва да си озаптяваш и душата, и гласа. Да запееш в Слънчев бряг "Тишина" на Васил Найденов означава да се гавриш с противошумните акции на вицепремиера Симеонов. Особено трябва да внимаваш с израза "Ти не можеш от мен да се скриеш, да останеш единствено спомен". Сякаш е насочен пряко срещу диджея Станчо и подобните му. Където и да заминат, все ще бъдат открити и арестувани, а уредбите им - конфискувани. Още по на юг пък е нетактично да се пее "Рокендролът беше млад" на Георги Минчев. Най-вече заради: "Колко нощи във Созопол сме пяли до зори". Това си е жив призив да се прескочи вицепремиерската забрана, за което няма как да минеш само с другарска забележка. Същата опасност те грози и с "Бира, секс и рокендрол".

Не е безопасно да запееш и "Лихнида кайче веслаше по Охридското езеро". Но не само ако си отпуснал гласа си в късен час. А и заради подозрението, че искаш да кажеш нещо не съвсем добро за подписания наскоро Договор за приятелство и добросъседство с Македония. Например това, че вместо обща история, ще имаме най-напред обща лотария. Вместо да се уточняваме за царе и войводи, ще купуваме заедно билети. Сигурно затова военният министър произведе премиера в обединител. Нищо не обединява толкова, колкото илюзията, че с търкането на билетчета всеки може да се замогне.

Не се препоръчва и "Батальонът се строява", въпреки че е сред любимите на министър-председателя. Най-вече заради пустото "за последен път". Защо за последен път, кой е Старото, което се уволнява, откъде се уволнява, кои са зайците, които реват, защо го правят, толкова ли се радват на чуждото уволнение - това са все въпроси, които в обстановката на повишена подозрителност могат да ти донесат куп неприятности. Същото се отнася и за "Вече свърши хубавото време", "Боса по асфалта", "Безнадежден случай"... Кажи-речи всяко заглавие може да привлече интереса на службите. Няма прошка и за "Щурците", независимо от полувековния им юбилей. "Но какво да направим, има по-добри", внушават те. Вярно е, че това парче се казва "Двадесети век", но толкова ли не вдяват, че вече сме в двадесет и първото столетие, в което парадигмата е изцяло противоположна. "Няма по-добри от нас, заявява премиерът на правителствено заседание, просто нямаме алтернатива". И с това трябва да се съобразява всеки. Защото може да нагази лука, не само ако той самият пее, но дори и ако качи във фейсбук изпълнявана от другиго песен. Всеки текст вече е достоен за наградата "Златната решетка".

Тогава? "Не пей ми се. И защо ли да пея/ в тез години, аз в каквито живея!", проплаква преди век и половина един от водачите на църковно-националната ни борба. "Но защо не съм Славейков, /да заплача, да запея:/ "Не пей ми се, не смей ми се,/ от днес вече ще да блея." Позволявам си да цитирам отговора не само защото авторът му е Ботев. Но тъй като и сега не в примирението е спасението.

Иво Атанасов, в. "Дума"