Зарков: От двата антикорупционни законопроекта може да се направи работещ закон
Секция: ПОЛИТИКА
01 Септември 2017 09:49
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Зарков: От двата антикорупционни законопроекта може да се направи работещ закон

/КРОСС/ Ако мнозинството иска и държи да прокара точно своя законопроект, те имат гласовете за това, но би било проява на разум и държавническо поведение след обсъжданията, които текат, да се вземат предвид критиките по различните законопроекти и да направим един работещ закон. Това каза пред „Хоризонт" по повод проектите за нов антикорупционен закон Крум Зарков, заместник-председател на ПГ на БСП. По думите му, отделни детайли от проектите се използват като причини нещо да не се направи.

Дебатът на първо четене е от съществена важност, тъй като все още не сме уточнили какво точно трябва да прави бъдещата антикорупционна агенция, кой да го прави и как да го прави, каза Зарков. Относно анонимните сигнали той посочи:

Ако тя може да се самосезира, да се задейства от медийна публикация, включително неподписана, ако може да внедрява агенти, да използва разузнавателни средства, то анонимният сигнал тук ни е най-малкият проблем и трябва да търсим много по-сериозни защити за евентуални злоупотреби.

Очертавайки като ключова тема обсега на лицата, визирани от законопроектите като обект на разследване, Зарков отбеляза:

Едно е Агенцията да работи върху един контингент от 7-8 хиляди души, друго е потенциално всеки да може да бъде обект на тази работа. И това е една от съществените разлики между законопроектите на ГЕРБ и на БСП. В законопроекта на БСП са разписани категориите лица, срещу които агенцията може да води разследвания. В проекта на ГЕРБ потенциално всеки може да бъде обект на разследване.

В коментар по другия спорен казус - кой да излъчва ръководителя на бъдещата антикорупционна агенция Крум Зарков посочи:

Корупция се генерира там, където има власт - тоест основно в правителствата и мнозинствата, които ги подкрепят. Затова ние преценихме, че е по-удачно тази агенция да се извади над обичайните политически страсти и борби. По конституция надпартийната фигура е президентът на републиката. Направихме това предложение не заради името на президента, а заради функциите на президента по конституция.

Дебатът за отнемане на незаконно придобито имущество и какво да се случва с него след отнемането му не би трябвало да е обект на този закон, смята още Крум Зарков:

Имущество по българския специален закон се отнема по гражданско-правен ред, докато корупцията трябва да се бори с методите на наказателното право. Неслучайно в първите варианти Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество не беше включена в състава на този орган. Тя се появява сега, някак "пришита" към него. Неслучайно и в последния мониторингов доклад от януари 2017-а специално е обърнато внимание това решение да се преосмисли.