Черно-белите учебници са индикатор за ранно сигнализиране
Секция: Коментари
01 Септември 2017 14:43
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Черно-белите учебници са индикатор за ранно сигнализиране

/КРОСС/ Още само веднъж и за последно за черно-белите учебници.
Моят опит бе да поставя този проблем в по-широк контекст. В контекста на уродливото общество, в което се превърна България след края на Прехода и особено през последните десетина години - години, които ще останат в историята ни, в това съм убеден, като много лоши за страната, като развихряне на некомпетентността и арогантността, като пълна липса на стратегия и на каквато и да било програма за управление, която да произвежда бъдеще, модернизация, жизнен стандарт и сигурност за държавата, обществото и гражданите.
България е една черна кутия, на входа са парите от еврофондовете и постоянно вземаните заеми, на изхода е почти нищо, защото тези множество европейски милиони и много кредитни милиарди се присвояват и изяждат, най-много на тях да се гледа като на нещо, което да бъде изразходвано, а практически не се мисли за тях инвестиционно и така, че те да имат висока възвращаемост именно в това, за което казах - за бъдеще, модернизация, жизнен стандарт и сигурност.
Ето как и за какво взимам още мъничко и за последно повод от черно-белите учебници:
Черно-белите учебници са като индикатор за ранно сигнализиране. Те само ни дават знак, писукат, звънтят, предупреждават, алармират, че в България вече имаме едно страшно, тревожно социално разделение.
В статуквото на Постсоца (постпреходното статукво) общо-взето процесът, при който една значителна част хора летяха към социалното дъно, е преминал през своя праг и ние наистина имаме твърде и твърде много хора, които които се маргинализират, които са бедни, но не само материално - те са бедни по начин на живот, а това значи и културно, и като гражданско съзнание, и като способност да се измъкнат от блатото на бедността, и като отношение към държавата и държавността, и много още „като" и „всякак".
Това не е просто бедност - на състоянието, на статиката. Това е бедност на процеса, на динамиката - бедност на ценностите, бедност на възможностите, бедност на достъпа до социалните блага и шансове, бедност на перспективите. С други думи - това не е бедност, която се измерва с количествени параметри, а с качествени, със злокачествени параметри. Това е бедност на загубеното качество на живот, загубеното качество на мислене, качество на отговорност, качество на надежди, качество на оцеляване и развитие, качество на човешкост.
И всъщност именно осъзнаването, че такова нещо се е случило в България, свикването с него, приемането му като свършен факт, оценяването му като логична неизбежност, доведе и до раждане на мислене, което смята за напълно естествено бедността да бъде разглеждана като каста и да бъде свеждана до каста, на която нито й трябва много, нито й е нужно да се отнасяш с нея като с останалите. Понеже те са втори сорт хора, трябва да свикнат с нашето отношение към тях като към втори сорт хора и затова не бива изобщо да им прави впечатление, че държавата им превръща и учебниците като живота им - черно-бели.
Ето тук идва днешното ми разсъждение.
Една немалка част интелигентни, разумни, съвестни и свестни хора, които живеят нормално, в резултат на своя талант, труд, упоритост, порядъчност, либерално мислене, уважаване на свободата и вярване в демокрацията, са абсолютно омерзени от управленската система, взела връх у нас - корпулентна олигархия, обслужваща я некомпетентна власт, липса на стратегическо мислене, простотия и чалгизация на политиката, провинциално мислене и нарцистично его, диалектен, близък до нецензурността език и разпуснатост на нравите, плячкаджийско отношение към собствеността - първо към държавната, а сега вече и към частната, корумпираност и шуробаджаначество, връзкарство, партиен подбор на кадрите и нелюбов към професионалистите.
Всичкото изредено тук е общо мнение на споменатата от мен немалка част либерално мислещи личности, силни индивидуалности и креативни човеци.
В същото време мнозина от тези хора много ясно и яростно избягват да говорят и да ценят всичко, което може да заприлича на социалност и сиромахомилност, на левеещо и популистко мислене спрямо бедността. За тях разслоението на хората като социален статус е нещо естествено, то е всъщност и нормално, защото само соцът искаше уравновиловка и уравновиловката е смърт за развитието. Те са убедени, че хората са различни като способности, амбиции, воля, съзнателност, инетигентност, трудолюбие и т.н. и затова са различни и като възнаграждение за тази си различност и това възнаграждение се нарича социален статус.
И тук идва моето Но.
Ако държава ни бе нормална, ако Преходът ни бе нормален, ако обществото ни бе нормално, ако социалното разделение в него бе нормално, то няма нищо по-нормално от мисленето на тези хора.
Да уточня - тези хора в много отношения са такива като мен, някои от тях са сред малцината ми приятели, доста от тях са сред мнозината ми Фейсбук приятели.
Ето го моето Но:
Тяхното мислене би било напълно нормално, но... Но държавата ни не е нормална, Преходът ни не е нормален, обществото ни не е нормално, социалното разделение в него не е нормално.
Това, което се случва с държавата ни, това, което се случва с Прехода ни, това, което се случва с обществото ни, това, което се случва със социалното разделение в обществото ни - всичкото това е ненормално, то е патология, то е жестоко несправедливо, то е уродливо!
Една прослойка олигарси и обслужващата ги власт източват държавата, открадват Прехода, опростачват обществото, причиняват апокалиптично социално разделение в него. И България като резултат от това е болна, младите хора изтичат от нея като кръвта на ранено животно, ние се ориентализираме, деевропеизираме, разнормализираме и оскотяваме - като отношения между хората и между общностите.
Е, как тогава, питам аз тази немалка част от умни и разумни хора, за които иде реч,
-- можем да отхвърляме патологиите и аномалиите в днешната проолигархична същност на управлението, в начина, по който се злоупотребява с властта, корупцията и некадърността, показната ниска култура и търчи-лъжите, тоталния отказ от правосъдие и заиграването с евразийски псевдопатриотични проекти (дотук с възгледите на тези хора нямам никакви различия, абсолютно никакви!);
-- а в същото време да приемаме като естествени, като неизбежни, като логични, като нормални резултатите от горните патологии и аномалии - когато стане дума за социалното разделение на хората, за бедността, за солидарността, за социалната безпомощност на голяма и нарастваща сива и анонимна маса в обществото ни? (тук вече с позициите на тези хора имам пълно разминаване)
Ако ние приемаме резултатите от въпросните патологии и аномалии за естествени, неизбежни, логични и нормални (от страх да не би да не ни обвини някой в социалност и сиромахомилност, в левеещо и популистко мислене спрямо бедността), то значи както и да се гърчим и увъртаме, както и да твърдим, че изобщо не е така, то ние легитимираме тези патологии и аномалии.
Другото означава само едно - ние не приемаме нито въпросните патологии и аномалии, нито резултатите и последствията от тях за нашето общество!
И толкоз.
Ако бедността у нас бе резултат от нормално развитие на обществото (бедността тогава означава, че не хората са бедни, а че една част от тях са по-бедни от другите и винаги, дори в нормалните демократични държави едни хора са по-бедни от другите) - това е едно...
Но ако бедността у нас е резултат от патологиите и аномалиите на българския Преход и българския Постсоц, установен след него, то това е съвсем друго!
И ние тогава нямаме никакво морално, психологическо, ментално и ценностно право да подкрепяме мисленето на властта и на онези, на които тя служи - че бедните са втори сорт хора и отношението към тях трябва да бъде като към втори сорт хора. А именно такова е истинското послание на черно-белите учебници - един мъничък нюанс от това мислене.
Винаги има бедни хора - пак казвам, дори в нормалните и демократични държави. Но там като правило бедните хора имат своя и то немалка вина, че са бедни.
В днешна България обаче, бедните хора са бедни не само и не толкова по своя вина. Те са бедни, заради уродливостта и наглостта, алчността и арогантността на нашия Преход и заради цинизма и безочието, ненаситността и несправедливостта на нашия Постсоц.
И ние, мислещите и уважаващи себе си либерални хора никога не трябва да забравяме и да се смиряваме с това. Защото ако го забравяме, ставаме пасивни съучастници на олигархията и обслужващата я власт. А ако се смиряваме с това, ставаме техни активни съучастници.
Една част от нашите реакции по съвсем частния случай на черно-белите учебници доказва, че сме на една крачка от преминаването ни от пасивни, в активни съучастници.
Така поне мисля аз. И за мен в случая няма никакво значение, че никой друг може да не мисли по същия начин.

Автор: Проф. Николай Слатински, Фейсбук