/КРОСС/ Замърсеният въздух в София предизвика столичани от пет квартала да излязат на протест. Недоволни от въздуха, който дишат, са още от Пловдив, Благоевград, Видин, Русе и други населени места. Проблемът е особено сериозен през зимата когато освен ниска слоеста облачност, която задържа въздушните маси ниско над повърхността, фините прахови частици рязко се повишават и заради отоплението на твърдо гориво, а изгорелите газове от автомобилите се задържат в атмосферата. Това е дългогодишна битка, тя изисква много усилия, изисква и сериозен ангажимент на всички, за да се справим с проблема, каза в студиото на БНТ "Денят започва" председателят на Комисията по околната среда и водите Ивелина Василева. Тя обясни, че в годините се променят показателите по отношение на замърсителите на въздуха. В България в населените места вече няма проблем с други замърсители като азотни оксиди. Но проблемът с фините прахови частици продължава да бъде на дневен ред е валиден за 29 големи града у нас.
Столична община предлага няколко законодателни инициативи. Едната е да се определят стандарти за продаваното твърдо гориво. Оказва се, че и богатите в "Бояна" си купуват мокри дърва за огрев, и бедните във Видин имат същия проблем. Още септември месец е направено съвместно заседание на Комисията по околна среда и Комисията по здравеопазване за чистотата на въздуха. Те са убедени, че трябва да се работи за усъвършенстване на административната уредба. През 2016 е сформирана работна група за изработване на стандарт, който да е приложим за въглищата за битово отопление. Трябва да се въведе строг стандарт и да не се ползват въглища с високо съдържание на сяра и пепел, обясни Василева.
Като други инициативи за подобряването на качеството на въздуха е развитието на градския транспорт и закупуването на екологични автобуси и мотриси за метрото за София, например. Ивелина Василева посочи, че е стартирана програма за насърчаване хората да закупуват електромобили - превозни средства, които нямат двигател с вътрешно горене, а използват електромотор, захранван от батерия. Василева допълни, че трябва да се насърчава и използването на градския транспорт като той се подобрява постоянно. Председателят на екологичната комисия в Народното събрание коментира още, че две трети от автомобилите в България са на възраст над 20 години, което означава, че не отговарят на съвременните екологични изисквания. Василева заяви, че ще има финансови стимули за закупуването не само на електромобили, но и на хибридни такива -превозни средства с електрически двигател и малък двигател с вътрешно горене. Според Ивелина Василева миенето на улиците в градските зони също допринася за намаляването на замърсяването на въздуха.