Над 80% от българите предпочитат контакта с институциите да е на гише, а не през компютъра
Секция: БЪЛГАРИЯ
21 Декември 2017 18:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Над 80% от българите предпочитат контакта с институциите да е на гише, а не през компютъра

/КРОСС/ Над 80% от българите все още предпочитат контакт "на гише" с различните администрации, вместо дигитално взаимодействие с институциите. Това сочат данните от проучването на "Галъп интернешънъл" за установяване на обществени нагласи по отношение на същността, целите, основните приоритети и очакваните резултати от електронното управление на Република България.

Според данните на "Галъп" едва 5% от българите или около 250 хиляди души предпочитат да взаимодействат по електронен път с администрацията като мнозинството от тях са на възраст между 25 и 36 години, с висше образование и с по-благоприятна житейска перспектива.

Въпреки ниския процент обаче обществото е склонно да даде кредит на доверие на политиката за въвеждане на електронното управление. Същевременно очакванията остават умерени.

Около 14% от анкетираните или около 750 хиляди граждани са посочили, че през изминалата година са ползвали електронни административни услуги с различна честота. Мнозинството от тях оценяват позитивно качеството на този тип услуги.

В рамките на последните 12 месеца 78% от българите не са търсили никаква информация или административни услуги онлайн на интернет страниците на държавните институции. Останалите 22% пък се обръщат онлайн към администрациите по-скоро по принуда - за да търсят информация и услуги, свързани с различни задължения към администрациите, включително към НАП, местни данъци и такси, здравни и пенсионни осигуровки, обезщетения за майчинство. Под 3% е от анкетираните търсят информация, свързана със защита на техни права, култура, туризъм и отдих.

Мнозинството от българите смятат, че електронното управление облекчава гражданите преди бизнеса и самите администрации. Близо 80% от запитаните са оптимисти, че ще отпадне необходимостта от документи на хартиен носител, а 75 на сто считат, че административното обслужване по-скоро ще се подобри.
Около 60% от българите са оптимисти, че с електронното управление ще се намали административната тежест на бизнеса, а близо 50% са убедени в пълното въвеждане на т.нар. "служебно начало" от институциите.
Наред с това обаче българите не са оптимисти, че с реализирането на политиките за е-управление корупцията ще намалее.

Обществото е и раздвоено относно вероятността за въвеждане на електронно дистанционно гласуване по интернет - по около 48% от запитаните.

Само 2% смятат, че финансирането е водещ фактор за реализацията на е-управлението в България, докато близо 1/3 от анкетираните са заявили, че волята и желанието от страна на държавата и политиците е ключовото условие за това. Мнозинството отчита като водещ фактор за цялостната държавна политика за е-управление личната воля, а не наличието или липсата на ресурси.

Според 7% от запитаните посочват дигиталните умения като водещ фактор за реализирането на е-управлението. 7% пък са посочили като ключов фактор правната рамка.

За 44% злоупотребата с лични данни е водещ риск при използването е-управлението. Близо 25% се опасяват от злонамерена външна намеса и хакерски атаки.

Според българите успешната политика за е-управление минава през резултати, а не намерения.

С най-голяма значимост за е-управлението според анкетираните е оперативната съвместимост (78%). 50 на сто пък са посочили като най-значимо намаляването на административната тежест и излишните регулации.
Същевременно близо 70% от запитаните заявяват, че не използват или не възнамеряват различните средства за електронна идентификация за целите на административното обслужване и за лични нужди, в това число ПИН, ПИК, квалифициран електронен подпис или други.

И въпреки че около 1/3 от българите припознават необходимостта от идентификация по електронен път, под 4% от тях използват средството за е-идентификация с най-висока сигурност, каквото е квалифицираният електронен подпис. Близо 15% от запитаните предпочитат да използват едно универсално средство за електронна идентификация.

Проучването на "Галъп" е осъществено в периода 31 неомври - 7 декември между 756 души на възраст над 18 години.

Проучването е по поръчка на Държавната агенция "Електронно управление" (ДАУЕ).