/КРОСС/ „Ударна вълна от жалби няма въпреки данните за обороти, които са реализирани и парите, които потребители са похарчили за подаръци". Това обяви в интервю за предаването "Денят започва" по БНТ Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.
Той коментира, че това вероятно се дължи на засилените проверки и предупрежденията. По думите му около 100 жалби са получени като една част са имали консултативен характер за непотребни подаръци или за рекламация на дефектна стока.
„Това е добър резултат на фона на половин милион българи, които са празнували на почивка", отбеляза Маргаритов.
За дефектните стоки той коментира, че рекламация е едно от основните потребителски права и е много строго и ясно подробно разписано като отговорност на този, който трябва да извърши ремонта.
„Отговорността се носи от търговеца, продал стоката на потребителя, т.е. опитите да бъдат насочени потребителите към други лица и органи, е некоректна търговска практиката. Потребителите трябва да знаят, че във всеки обект от веригата може да се предяви рекламацията. Търговецът е длъжен да го запише в регистър и в едномесечен срок да уведоми потребителя за това как ще бъде предявена тази рекламация. Важно е да се подчертае, че всеки опит да се ограничи отговорността и да бъде препращан към трети лица, е нелоялна търговска практика и ако това не се случи, веднага да подадат сигнал към нас", коментира Маргаритов.
Той посочи, че над 20 000 жалби годишно се подават като половината са за дефектни стоки и отказ за извършване на ремонт или опит да бъде елиминирана отговорността на продавача и прехвърлена на някакъв сервиз, който може да е партньор, но по закон не е лицето, което трябва да носи отговорност.
По думите му, ако една стока е закупена онлайн, може да бъде върната или заменена, ако търговеца поддържа тази практика, в 14-дневен срок. За да стане това потребителят трябва да има някакъв документ като поне гаранционна карта, за да бъде ясно кой е продавач и от къде е закупена.