Само около 100 жалби срещу некоректни търговци по празниците
Секция: ИКОНОМИКА
03 Януари 2018 08:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Само около 100 жалби срещу некоректни търговци по празниците

/КРОСС/ „Ударна вълна от жалби няма въпреки данните за обороти, които са реализирани и парите, които потребители са похарчили за подаръци". Това обяви в интервю за предаването "Денят започва" по БНТ Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.

Той коментира, че това вероятно се дължи на засилените проверки и предупрежденията. По думите му около 100 жалби са получени като една част са имали консултативен характер за непотребни подаръци или за рекламация на дефектна стока.

„Това е добър резултат на фона на половин милион българи, които са празнували на почивка", отбеляза Маргаритов.

За дефектните стоки той коментира, че рекламация е едно от основните потребителски права и е много строго и ясно подробно разписано като отговорност на този, който трябва да извърши ремонта.

„Отговорността се носи от търговеца, продал стоката на потребителя, т.е. опитите да бъдат насочени потребителите към други лица и органи, е некоректна търговска практиката. Потребителите трябва да знаят, че във всеки обект от веригата може да се предяви рекламацията. Търговецът е длъжен да го запише в регистър и в едномесечен срок да уведоми потребителя за това как ще бъде предявена тази рекламация. Важно е да се подчертае, че всеки опит да се ограничи отговорността и да бъде препращан към трети лица, е нелоялна търговска практика и ако това не се случи, веднага да подадат сигнал към нас", коментира Маргаритов.

Той посочи, че над 20 000 жалби годишно се подават като половината са за дефектни стоки и отказ за извършване на ремонт или опит да бъде елиминирана отговорността на продавача и прехвърлена на някакъв сервиз, който може да е партньор, но по закон не е лицето, което трябва да носи отговорност.

По думите му, ако една стока е закупена онлайн, може да бъде върната или заменена, ако търговеца поддържа тази практика, в 14-дневен срок. За да стане това потребителят трябва да има някакъв документ като поне гаранционна карта, за да бъде ясно кой е продавач и от къде е закупена.