/КРОСС/ Многото жертви по пътищата са умален модел на развитието на цялото общество. Заедно можем да направим много повече, отколкото всеки един поотделно. Това каза на пресконференция на тема: "НЕ на жертвите по пътищата на България!", организирана от Сдружение "Институт за пътна безопасност" (ИПБ) изпълнителният директор на Института Руслан Вуцов.
„Създаването на Института е препоръчано от ООН и Световната банка. Целта на създаването на Института беше да обедини усилията на институциите и обществото за подобряване на безопасността на пътя. Само обединени можем да дадем предложения в тази насока, които да бъдат приети от държавните органи", добави Вуцов, цитиран от novini.bg.
Той съобщи, че от Института предлагат да бъде създадена организация с достатъчно голям административен капацитет, която да извършва мониторинг на пътната обстановка и да подпомага Министерски съвет.
„Предлагаме тя да бъде подчинена на Министерски съвет. Същевременно е необходимо да се одитира цялата дейност, за да се знае къде се намираме във всеки един момент", заяви Вуцов.
Друго предложение на Сдружението е спешно да се приеме единна стратегия за безопасно движение по пътищата до 2020 г. От Института предлагат още да се направят промени в нормативната база, с които да се въведе понятието "системен нарушител", както и нова процедура за наказателните постановления.
„Целта на тези промени е не да превръщат контролните органи в репресивен орган, а да се защити и гарантира обществения интерес, да се опази живота и здравето на участниците в движението, а водачите да спазват закона", уточниха от Сдружението.
Предлага се и нова философия за глобите - те да отговарят на степента на деянието, а рядко прилагани и недаващи ефект в други страни членки на ЕС санкции да бъдат отменени.
„Гражданското общество иска нещо да се случи по темата и подава ръка към институциите", каза бившият депутат и председател на транспортната комисия в 43-тото Народно събрание Настимир Ананиев.
„Искаме да предоставим експертиза и решение, да протегнем ръка към институциите. Дали те ще я приемат, това е тяхно решение, но проблемът е видим - не може две години поред да сме на първо място в Европейския съюз по жертви на пътя. Въпросът е да се каже, че това е приоритет и да се действа по него", подчерта Ананиев.