Подписаха договора за тол-системата
Секция: БЪЛГАРИЯ
15 Януари 2018 10:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Подписаха договора за тол-системата

/КРОСС/ В Министерството на регионалното развитие и благоустройството беше подписан договорът за проектиране, изграждане и въвеждане на тол-системата. Документа подписаха председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов и Михаел Вебер, представляващ изпълнителя Консорциум „КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪНС", съобщава „Фокус". На церемонията присъстваха членовете на УС на АПИ инж. Веселин Давидов и инж. Светослав Глосов и Андре Лаукс, главен оперативен директор на „КАПШ ТРАФИККОМ".

Тол-системата ще бъде на база изминато разстояние за превозни средства над 3,5 т и на база време за леките автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т (електронна винетка).

Стойността на договора е около 150 млн. лева без ДДС. Срокът за изпълнение е 19 месеца. Изграждането на тол-системата ще бъде за сметка на изпълнителя.
„Тол-системата ще въведе справедливия и честния модел на таксуване по нашите републикански пътища, обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който също присъства на подписването на договора.

„Минаха 2 години процедурни игри и хватки с всевъзможни инструменти, благодаря на АПИ. Всеки ден е важен и коства на българските граждани, ползватели на републиканските пътища, огромен ресурс", обясни той.

„Ресурсът ще бъде насочен единствено и само към подобряване на състоянието и безопасността на пътищата ни", изтъкна регионалният министър.

„70% от приходите на АПИ се формират от ползвателите на леките автомобили. Тези, които амортизират пътищата в пъти повече, тежкотоварните автомобили плащат по-малко от 30% от стойността на всички приходи на АПИ", посочи Николай Нанков.

„Всички граждани трябва да бъдат спокойни, че с въвеждането на електронните винетки цените няма да бъдат повишавани", коментира Нанков.

„Нашият основен природен ресурс - „златото", с което с България разполага, това е стратегическото ѝ положение. 5 от 10 международни транспортни коридора минават през нашата територия. Целта, която сме си поставили, са приходите в бюджета на АПИ от тол-системата да достигнат 1 млрд. лева. С приходите от тол-системата в голямата си част нуждите от пътния сектор ще бъдат удовлетворени. Ще успеем да създадем един устойчив пътен сектор. Новият модел ще даде възможност за по-голяма гъвкавост. Ще имаме възможност и за гъвкаво регулиране на тежкотоварния трафик", допълни регионалния министър.

„Имаме да доизграждаме не малка част от автомагистралната ни система, планираме поне един, а след време и няколко тунела под Стара планина, които проекти ще се реализират единствено и само по линия на приходите от тол- системата", обяви още Николай Нанков.

„Недофинансирането на АМ „Струма" ще се покрие отново със средства от бюджета, по линия на тол таксите.
Имаме да доизграждаме и АМ „Хемус", и пътищата Ботевград-Видин и Русе-Велико Търново. Ще изграждаме нови пътища, ще ги направим по-сигурни и безопасни. Достатъчния ресурс, с който ще разполагаме, ще е предпоставка за по-качественото му разходване и по-добрия контрол", заяви Николай Нанков. „Ще създадем държавна компания, която ще оперира тол-системата след изграждането и въвеждането ѝ в експлоатация, след приключването на договора от изпълнителя", каза още той.

Председателят на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов, пък коментира:

„Обучението по функционирането и изграждането на тол системата ще бъде тежка задача за АПИ, за министерството и министър Николай Нанков. Предстои ни решаването на много тежки задачи, тъй като тол-системата се въвежда за първи път. Това води след себе си липсата на кадри".

„С тези 6-7 хил. км пътища, които имаме да ремонтираме, се надяваме в рамките на 4-5 години България да има една съвременна и третокласна пътна мрежа", допълни Атанасов.

„През това време изтичат и експлоатационните срокове на ремонтите на магистралите, на първокласните и второкласните пътища, които през годините сме успявали да ремонтираме. На този етап не планираме намаляване на електронните винетки или на цената на винетките за леките коли. Това, което е в момента - леките коли да издържат преминаването на тежкотоварния трафик няма как да остане, тъй като не е справедливо", каза още шефът на АПИ.