/КРОСС/ В началото на 2017 г. Национална компания „Железопътна инфраструктура" разработи Стратегия за експлоатация и развитие на жп инфраструктурата в Република България за периода 2017-2021 г. В резултат на нейното изпълнение, през изминалата година бе постигнато осезаемо подобряване на техническото състояние на над 3 100 км железен път чрез укрепване с тежка пътна механизация, съобщават от компанията.
Въз основа на реализираната програма включваща средни ремонти и механизирано подновяване на участъци, където има сериозни намаления, беше възстановена проектната скорост на пет междугария с обща дължина над 43 км, завишени са скоростите в 16 междугария с обща дължина около 171 км, премахнати са и 32 броя ограничения на скоростта в мрежата с обща дължина 56 км. Общият ефект от извършените подобрения в тези отделни отсечки от жп мрежата е 61 минути.
Качеството на услугата, която предприятието предлага, в много голяма степен се определя от състоянието на железния път и инженерните съоръжения към него. Най-важни за постигане на по-високо ниво на сигурност остават резултатите от двете традиционни дейности: основните ремонти (подновяване и среден ремонт) и поддържането (механизирано и ръчно). През изминалите 12 месеца бяха подновени 29 км и бе извършен механизиран среден ремонт на 134 км железен път.
Полагането на безнаставов релсов път и на нови железопътни стрелки също има определящо значение за повишаване нивото на безопасност. За 2017 г. е положен над 57 км нов безнаставов път, изградени са 12 нови стрелки, както и бе извършен ремонт на 24 стрелки. Работите по подготовката на железния път за експлоатация при зимни условия продължават.
Освен основните ремонти, за осигуряване на графика за движение на влаковете много съществен е и приноса на дейностите по поддържането - укрепването на железния път и стрелките с тежка пътна механизация. Изпълнените в това направление в края на миналата година обеми са съответно 3 123 км железен път и 1 581 бр. стрелки.
Технологичното ниво на поддържане на жп инфраструктурата, въпреки много сериозните инвестиционни усилия на компанията за доставка на подходяща механизация, все още включва един значителен обем ръчно изпълнявани операции, като най-трудоемките от тях са смяната на релси и траверси. Към края на четвъртото тримесечие на миналата година бяха сменени над 2 800 релси и повече от 40 000 траверси.
Национална компания „Железопътна инфраструктура" е най-голямото държавно предприятие с над 11 200 служители и е единственият управител на железопътната инфраструктура в страната. Основната дейност на дружеството е да осигурява капацитет за използване на жп инфраструктурата, да планира, управлява и ръководи влаковата дейност. По железопътната мрежа на България оперират 15 лицензирани жп превозвача - 14 товарни и 1 пътнически.