Газ или спирачка: Как да шофираме при заледен път?
Секция: Автомобили
04 Март 2018 11:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Газ или спирачка: Как да шофираме при заледен път?

/КРОСС/След като страната беше в снежен капан от днес започва да вали. Температурите обаче все още са ниски и има опасност от заледяване на пътя. Какво да правим в тази ситуация?

Най-важното на пътя е да запазим самообладание, ако попаднем в критична ситуация. Основната грешка, която допускаме в момент на паника, е да махнем крака от газта, докато колата е още в движение.

"Първата грешка, която допуснах е, че си върнах рязко крака от газта в завой, което е строго забранено. Най-често срещания навик е да почнат да въртят волана на едната страна, на другата страна и става така наречения камшик. Воланът не завива колата, физичните закони завиват колата", обясни пред БНТ Васил Жеков - автомобилен пилот в Рали училище.

Друга грешка при неочаквана ситуация на пътя, е рязкото и продължително натискане на спирачката, което блокира гумите на колата. Опасни са и грубото подаване на газ, влизането в завой с висока скорост, както и да шофираме с износени гуми. А най-страшен на пътя е така нареченият "черен лед".

"Асфалтът е чист, няма сняг, но се хлъзга. Температурите са много ниски, на предния ден е леко валяло или е паднала роса и се заледява и нищо не се вижда", поясни Жеков.

Затова експертите съветват преди да тръгнем на път, да тестваме автомобила си. Жеков обясни, че е добре преди да тръгнем с колата на път да направим тест за сцеплението на пътя.

"Тръгваш и биеш спирачки, за да видиш дистанцията на спиране", обясни Жеков.

За да сме сигурни на пътя, трябва и добре да познаваме колата си, както и да знаем какъв е видът на предавката ѝ. Най-труден за овладяване е автомобил от типа 4 по 4, а най-разпространени са автомобилите с предна предавка.

"При предното предаване, колкото повече газ ѝ даваш, тя толкова повече предницата отива към външната част на завоя", даде за пример рали пилот.

За да избегнем пързаляне на колата, основното правило е да намалим скоростта с минаване на по-ниска предавка и да не правим резки движения с волана. А ако попаднем в критична ситуация да запазим спокойствие.