Въвеждат три цвята ековинетки
Секция: Автомобили
09 Април 2018 12:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Въвеждат три цвята ековинетки

/КРОСС/ Съвсем скоро при преглед автомобилите ни ще получават категория - подобно на звездите в хотелите, съобщава Нова тв. Но според изгорелите газове. Така наречените „ековинетки", които ще лепим на стъклата на колите си. Измерванията показват, че у нас 60 % от замърсяването на въздуха идва от трафика. Средната възраст на автопарка в България е 20 години. А всяка година се регистрират над 260 000 коли втора ръка, внос от Европа. Регистрацията на екоавтомобили у нас е повече от символична: от КАТ отчитат близо 2500 хибрида и малко над 270 електромобила.

В Париж колите на пътя са средно на 9 години. А битката с по-старите вече е започнала. Стикерите се лепят на предните стъкла и са в 6 цвята. В зависимост от количеството изгорели газове. Видът на винетката се определя от годината на производство и двигателя на автомобила. Така, в зелено са оцветени стикерите за електрическите и хибридни коли, а в сиво - за най-старите и замърсяващи, с право да циркулират из парижките улици.

До два-три месеца подобни ековинетки въвеждат и за автомобилите у нас. Стикерите ще са в три цвята и ще се лепят по време на годишните технически прегледи. А данните за изгорелите газове ще се подават директно в „Автомобилна администрация".

В битката с мръсния въздух - в Германия кметовете вече могат да забраняват старите дизелови автомобили в центъра на най-замърсените градове. От 15-те милиона коли на дизел, регистрирани там, ще бъдат засегнати над 10 милиона - всички под нормата Евро 6 - пуснати на пазара преди септември 2015 г. Според вносителите у нас новите мерки няма да засегнат много шофьори.

Според търговците на стари коли у нас годишно се продават около 130 000 коли с махнати или неработещи катализатори, което е почти половината от пазара на коли втора ръка. Именно те създавали най-сериозни проблеми за въздуха.