Китайци инвестират в първата автомагистрала в Черна гора
Секция: СВЯТ
15 Май 2018 20:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Китайци инвестират в първата автомагистрала в Черна гора

/КРОСС/ Черна гора е на едно от първите места по катастрофи и загинали на пътя в Европа. Изграждането на първата автомагистрала е най-обсъжданият проект в страната. Финансирането и строежа изпълняват китайци.

Първата магистрала в Черна гора трябва да свърже пристанището Бар с град Боляри на границата със Сърбия. Това са 167 км през планински терен. Първите 21 км трябва да са готови догодина.

„Това е един от най-скъпите участъци, не само в Черна гора, но в Западните Балкани, а в момента и в Европа. 60% от тези 21 км са тунели, мостове, виадукти. Имаме 17 км тунели в двете посоки. Трябва да изградим и 20 моста", обясни Ангелина Живкович, главен секретар в Министерството за транспорта.

Само тези 21 км от трасето струват 10 милиона евро. 85% от финансирането на проекта е от осигурено чрез заем от една от китайските държавни банки. Останалите 15% са държавно участие. Изпълнител е китайски консорциум. През последните години същата фирма поема различни инфраструктурни проекти на Балканите. Цената и процедурата по избор стават повод за разгорещени дебати в парламента.

„Този проект ще повиши външния дълг на страната. Ако строежът закъснее, ще има други суми, които трябва да покрием, а това ще е допълнителна тежест за Черна гора. Вече имаме дълг, който е 70% от БВП, което е много над критериите от Копенхаген, а Черна гора е кандидат за ЕС", каза депутатът Александър Дамянович.

И Брюксел също има резерви.

„Тези 20 км ще помогнат на Черна гора, а и на останалата част от региона, да стане по-атрактивна и да има повече икономически ползи. Например от северната част на община Ядреница, ако сега искате да пътувате до столицата, това са 200 км. Когато бъде изградена тази отсечка, тя ще е само 17 км, тоест скъсяваме разстоянието със 130 км", изчисли Ангелина Живкович.

Магистралата ще продължи и от другата страна на границата. Плановете са пътят между Белград и Подгорица да се скъси наполовина.