Съвместна декларация на Вишеградската четворка
Секция: ПОЛИТИКА
04 Юни 2018 11:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Съвместна декларация на Вишеградската четворка

/КРОСС/ Ние, министрите отговорни за Политиката на сближаване от Вишеградската четворка, Хърватия, Румъния и Словения (В4+3) се срещнахме в Будапеща на 2-ри февруари 2018г., след покана на Унгария, която е ротационен председател на В4 в периода юли 2017 - юни 2018г. Дискутирахме и се съгласихме относно нашата позиция по основни принципи на Политиката на сближаване след 2020г.

ПОДЧЕРТАВАМЕ, че Политиката на сближаване е един от най-важните и успешни инструменти, който укрепва икономическото развитие и допринася за по- добре функциониращ Единен пазар; като тя е и основна инвестиционна политика на ЕС, която подкрепя постигането на Договорните цели и ефективното изпълнение на необходимите инвестиции за постигането на конвергенция и кохезия между страните-членки и техните региони. По този начин Политиката на сближаване подпомага укрепването на глобалната конкурентоспособност и устойчивия растеж на Съюза, като цяло; следователно тази политика трябва да е един от водещите приоритети на бъдещата Многогодишна финансова рамка;

ПРИВЕТСТВАМЕ заключенията на 7-ми Доклад за Политиката на сближаване, който подчертава факта, че Политиката на сближаване доставя и представлява първостепенен модел за европейска добавена стойност, както и че предоставя ползи за трети страни, не участващи в Политиката на сближаване, в резултат на инвестициите в кохезионните страни.

Ние сме УБЕДЕНИ, че Политиката на сближаване трябва да остане за всички региони на ЕС, но основният и приоритет трябва да са по-слабо развитите региони и държави-членки;
ОТЧИТАМЕ растящите предизвикателства пред Съюза; въпреки това смятаме, че тяхното преодоляване не трябва да бъде за сметка на Политиката на сближаване; следователно смятаме, че увеличението на общата сума за следващата Многогодишна финансова рамка над 1% от БНД на ЕС, трябва да се вземе предвид;

ПРИПОМНЯМЕ, че според Член 174 от Договора за функционирането на Европейския съюз, всички политики и действия на ЕС трябва да водят към укрепването на неговото икономическо, социално и териториално сближаване с цел намаляването на неравенството между нивата на развитие на различните региони и насърчаването на цялостното хармонично развитие;

В ролята си на страна председателстваща Съвета на ЕС от 1-ви януари 2018г. и зачитаща безпристрастността и неутралитета, като присъщи особености на председателството, представлявайки всички държави-членки, България се въздържа от изразяването на национална позиция и следователно няма да може формално да приеме настоящата Съвместна Декларация на седемте държави-членки. Въпреки това България приветства инициативата, която, чрез насърчаването на дебат и водейки до сближаване на позициите на държавите-членки, изгражда важен на брой общи позиции, като по този начин предоставя един прагматичн подход към бъдещите преговори и ги улеснява от към време и качество.

ПОДЧЕРТАВАМЕ - в контекста на настоящия дебат за бъдещето на Европа - необходимостта от фокусиране върху нуждите и очакванията на нашите граждани, защитавайки значителните постижения на ЕС, от които гражданите извличат ползи, като по този начин подържат своето доверие в Съюза;

Министрите, представляващи приелите Съвместната декларация държави:
1. ПОДЧЕРТАВАМЕ, че развитието е процес, който зависи от множество взаимно свързани фактори и следователно СМЯТАМЕ, ЧЕ е от съществено значение запазването на тематичния обхват на Европейските структурни и инвестиционни фондове, за да се позволи гъвкавост при справянето с местни и регионални социо-икономически предизвикателства, като по този начин допринася за реализирането на целите на ЕС;

2. УБЕДЕНИ СМЕ, че ефекивността на тематичната концентрация на Политиката на сближаване може да се подобри, като се вземат предвид местните и национални приоритети, както и териториалните специфики на държавите-членки и региони, като целесъобразно се допълнят, чрез гъвкаво програмиране и ре-програмиране на целите поставени на национално и регионално ниво;

3. СМЯТАМЕ, че в съответствие с дългосрочното програмиране и ориентираността към резултати на Политиката на сближаване и повечето гъвкавост, не бива да води до преформулиране на Политиката на сближаване към управлявани директно програми и към приоритети, които не са свързани с Политиката на сближаване.

4. СЧИТАМЕ, че БВП на глава на населението е подходящ основен индикатор за определянето на разпределението на финансовите средства в Политиката на сближавне; и ПОДЧЕРТАВАМЕ значението на „предпазната мрежа" за националните разпределения на средствата и ПРИЗОВАВАМЕ за гъвкавост, що се отнася до определянето на дялове от фондовете, като се вземе под внимание социо-икономически условия в страните-членки;

5. ПОДЧЕРТАВАМЕ, че принципът на споделено управление на Политиката на сближаване е най-добрият начин за засилване на отговорността за нейното ефективно изпълнение, както на национално, така и на регионално ниво; освен това, Политиката е основен инструмент, който ще доведе до увеличаването на видимостта на Съюза сред гражданите; въпреки това НИЕ ПРИЗОВАВАМЕ за ясно и балансирано разпределение на отговорности между Европейската комисия и държавите-членки в процеса на програмиране, осъществяване и одит на Политиката на сближаване, чрез съществено опроствяване на системата за изпълнение за всички държави-членки, основавайки се на партньорство, субсидиарност, континуитет и взаимно доверие;

6. ВЗЕМАМЕ ПРЕДВИД факта, че нациолните публични и частни ресурси значително допринасят за финансовото изпълнение на Политиката на сближаване, както и факта, че коефицентите на реалното национално съфинансиране, вече са над регулационния таван поради ограниченията наложени от правилата за държавна помощ и картите за регионална помощ, както и ПОДЧЕРТАВАМЕ голямата тежест на недопустимите разходи определени в рамката на Европейските структурни и инвестиционни фондове, които въпреки това са жизненоважни за осъществяването и устойчивостта на проектите; следователно ПОДКРЕПЯМЕ запазването на настоящите ставки на съфинансиране;

7. ИЗРАЗЯВАМЕ МНЕНИЕ, че грантовете трябва да запазят своята роля на основен инструмент за предоставяне на помощ, но също така и ПРИЗНАВАМЕ констатациите от оценките, че финансовите инстурменти могат да бъдат използвани ефективно, особено в съчетание с грантове във финансово целесъобразни инвестиционни части на Политиката на сближаване; въпреки че разпоредбите свързани финансовите инструменти трябва да бъдат радикално опростени;

8. ВЪЗ ОСНОВА НА НАУЧЕНИТЕ УРОЦИ СЧИТАМЕ, че застъпванията между програмните периоди предизвикват административна тежест за бенефициентите и системата на управление, възпрепятстват ефективното програмно изпълнение и инвестиционния процес; следователно ПРИЗОВАВАМЕ за мерки, които да позволяват безпроблемен преход между програмните периоди по отношение на управлението и работата по Политиката на сближаване. Освен това, ПОДЧЕРТАВАМЕ факта, че настоящото право на освобождаване от задължение, предоставя адекватна и предвидима времева рамка за програмирането, изпълнението и финансовото възстановяване на програмите и проектите, като същевременно осигурява ефективните и ориентирани към резултати разходи. ПРЕДЛАГАМЕ всяка значителна промяна в правилата и механизмите за прилагане на Политиката на сближаване, през съответния програмен период да бъде детайлно обсъдена със страните-членки;

9. ПРИЗОВАВАМЕ за по-близък диалог между различните компетентни органи, отговорни за одита и проверката за управление с оглед преразглеждане и хармонизиране техните вътрешни принципи, процедури и методики, в изпълние на критерия за полезен и ефективен одит - ефективни одиторски и контролни рамки, при които всеки един зачита уверението на другия: процесите на одит и контрол да бъдат изпълнявани на база на субсидиарност, по един превентативен и пропорционален начин.

10. ПРИПОМНЯМЕ позитивния ефект, който синхронизацията на правилата по отношение на Европейските структурни и инвестиционни фондове оказва на Политиката на сближаване и ПОДЧЕРТАВАМЕ значението на хармонизираното прилагане на хоризонталните правила сред инструментите на ЕС и по-специално на правилата за държавна помощ, от които изключенията за Политиката на сближаване трябва да бъдат предоставени на програмно ниво, чрез регулация;

11. ПОДЧЕРТАВАМЕ, че допълнителното опростяване на правилата трябва да вземе предвид и опита от настоящия програмен период, както и най-добрите практики използвани от управляваните директно инструменти на ЕС; както и че правилата основно трябва да подкрепят реализацията на резултатите;

12. ПОДЧЕРТАВАМЕ, че програмите на европейското териториално сътрудничество носят ясна европейска добавена стойност и са важни инструменти при увеличаването на потенциала за развитие и при насърчаването на конкурентноспособността на ЕС; следователно, ПОДКРЕПЯМЕ решението за запазване на европейското териториално сътрудничество, като един от основните приоритети на Политиката на сближаване; въпреки това ВЯРВАМЕ, че разработените бъдещи правила трябва по-добре да отчитат спецификите и многостранния подход, следователно ПРЕПОРЪЧВАМЕ приемане на изключение при подхода за прилагане правилата за държавни помощи.