/КРОСС/ Напрежението между европейските власти и българските превозвачи нараства. От бранша обявиха, че ще инициират референдум за излизане от Европейския съюз, ако "планът Макрон" бъде приет в първоначалния му вид.
ОБСЪЖДАНЕТО НА ПЛАНА ЗАПОЧВА В 17 ЧАСА БЪЛГАРСКО ВРЕМЕ. ИЗКАЗВАНИЯТА МОЖЕТЕ ДА ГЛЕДАТЕ НА ЖИВО ТУК.
Сред редиците с камиони превозвачите размахаха в своя защита бюлетината - да останем или да напуснем Евросъюза.
„Ако се стигне до вариант, в който предложения, които внесе ЕК бъдат приети, това ще означава заличаване на българския транспортен бизнес като част от ЕС. Ние сме принудени да предприемем такава мярка като организиране на референдум”, заяви Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
От бранша отново призоваха Европа за компромис. У нас по закон, за да се свика референдум, е необходимо да бъдат събрани над половин милион подписа.
В събирането на подписи очакванията са да се включат и от другите браншове, които ще бъдат засегнати от новите правила. На помощ разчитат и от страна на държавата. Обещание за подкрепа получиха на среща с транспортния министър. Не стана ясно обаче как Ивайло Московски приема идеята за референдум. За втвърдяване на тона по-рано днес призова и Красимир Каракачанов.
„Ако ние продължаваме да се държим мило, любезно, да кимаме разбиращо и да ги молим, няма да стане. Те са български превозвачи, плащат си данъците в България и хранят над 100 000 семейство. Когато тези български компания фалират, няколко стотин хиляди българи ще се преселят в чужбина. Трябва да им бъде казано ясно – това ние го разбираме като един удар спрямо българската икономика”, заяви Каракачанов.
Откъде идва проблемът?
Всъщност става въпрос за редица ограничения за тежкотоварните камиони, засягащи както българските превозвачи, така и тези от други държави от Централна и Източна Европа, свързани с Мобилен пакет 1 или т.нар "закон Макрон".
Кои са спорните моменти?
- Задължително връщане за почивка на шофьорите до дома им на всеки три седмици.
- Да нощуват в места за настаняване, а не в кабините на камионите, без да е предвидена охрана за паркираните камиони.
- След третия ден в страна от ЕС да получават колкото са ставките в съответната държава.