/КРОСС/ Това става ясно от експертиза, която беше представена на заседание по делото в Шуменския окръжен съд за влаковия инцидент в Хитрино.
Според показанията на експерта Милен Манев, участвал в огледа след инцидента, стрелка 5, която не е била заключена добре. Имало луфт, в резултат на което шести вагон е дерайлирал.
Манев се аргументира и със снимки от огледа, като посочи, че устройството за фактическо заключване е било в междинно положение, а подсигуряващото устройство е посочвала заключване. В заключение Манев е категоричен, че съоръжението е въздействано.
Подсъдими по делото , са машинистите на дерайлиралия влак Димитър Михнев и Радослав Петков.
Първоначалната версия за инцидента беше високата скорост с която влакът е навлязъл в гара Хитрино. Експертизата обаче опровергава това твърдение с факта,че стрелката, при която се сменя преминаването на влака от една линия в друга е била в междинно положение , което е довело и до дерайлирането на влака.
По делото съдът реши да насрочи и още една допълнителна пожаротехническа експертиза за да се установи причината за взрива след дерайлирането на товарната композиция.
Според представената експертиза причината за взривяването на пропилена от дерайлиралата цистерна е печка на твърдо гориво, а епицентърът е къща в центъра на селото.
Доста обстоятелства още не са изяснени, каза адвокат Ивайло Йорданов.
„Една от най-тежките експертизи, една от най-обхватните, много неща има по нея. Но чистата математика, която всички сме учили, показва, че се използват стойности във формулите, които не са добити по никакъв логичен начин. Едното от тези неща е скоростта на вятъра, която е изключително важна за определянето на разпространението на този газов облак и къде е станала експлозията", каза той.
„Скоростта на вятъра е приета произволно 5 км/ч, при положение че в Шумен е 19 и откъде идват тези 5 километра въобще не е ясно. И ред такива неща", добави адвокат Йорданов.
Припомням,че влаков инцидент в село Хитрино се случва на 10 декември 2016 г. в центъра на село Хитрино, област Шумен. Част от товарната влакова композиция дерайлира, изтича газ пропан-бутан, който експлодира и се запалва. Загиват 7 души, а ранените са 29.
Следващото заседание по делото е на 16 юли.