Шофьори алармират: От понеделник законът забранява да сипваме гориво от туба в автомобила
Секция: Автомобили
22 Януари 2019 17:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Шофьори алармират: От понеделник законът забранява да сипваме гориво от туба в автомобила

/КРОСС/ От понеделник влиза в сила промяна в Закона за движение по пътищата, която ще ни забранява да сипваме гориво от туба в автомобила си, ако се случи да закъсаме на пътя. За това алармираха пред Flashnews от Българското обединение на шофьорите (БОШ). Повече вижте в интервюто с председателя на Управителния съвет на обединението Христо Радков.

- Г-н Радков, каква промяна влиза в сила от понеделник и наистина ли от другата седмица ще станем нарушители, ако си заредим гориво от туба в автомобила?

- В понеделник влиза в сила чл. 106а от Закона за движение по пътищата и спрямо него всякакво гориво няма да може да бъде зареждано от друго място, освен от бензиностанция, която разполага с трайно прикрепен към недвижим имот съд. Това означава, че цистерна, туба и всичко друго, в което може да се пренася гориво, вече няма да може да се зареждат от него пътните превозни средства или самоходните машини - така е записано в закона.

- А какво се случва, ако закъсаме на пътя, защото сме останали без гориво?

- Вече ще имаме два варианта - или да извикаме „Пътна помощ" и тя да ни закара на най-близката бензиностанция, където да заредим, или сами бутаме автомобила до най-близката бензиностанция и зареждаме там. Сипването на гориво от туба в автомобила вече става невъзможно. И големият проблем не е толкова за автомобилите - далеч по-фрапиращо е какво ще се случи с всички строителни машини. Нали си представяте една асфалтополагаща машина, която в този момент изгражда примерно АМ „Струма", да бъде карана на платформа до най-близката бензиностанция, за да бъде заредена, защото на самоход тя няма да може да стигне до там. Същото ще се случи и с комбайна, който зарежда между 3 и 4 тона и който ще трябва да спре да жъне в този момент, да отиде до бензиностанцията, да си сипе гориво и да си продължи работата.

- А защо се прави подобна промяна?

- Не мога да кажа. В Българското обединение на шофьорите получихме много сигнали от шофьори, които са възмутени от тези поредни изменения. Ние не намираме и никакво основание тези промени да се правят. След като е направено, значи някъде някой е имал някаква идея, но каква е тя - за нас остава загадка.

- Вие, като организация на шофьорите, ще сезирате ли институциите по този казус?

- Надяваме се самият законодател да отмени този член или поне да го отложи. Но за момента няма да предприемаме нищо, защото вече не можем да смогнем да реагираме на неправилно формулираните текстове или, откровено казано, недомислията на хората, които работят в държавните институции.

Само в последните два месеца се борим с всякакви неща - кое от кое по-безсмислени. Едното беше въвеждането на „бонус - малус" системата, която се оказа, че никой не знае защо се въвежда и не е ясно какви са параметрите ѝ и те на какво се базират.

След това дойде големият провал с въвеждането на електронните винетки, които до ден днешен не работят правилно, от което държавата търпи загуби понеже не може да прибере тези пари, с които да бъдат построени пътищата, по които да се движим бързо и безпроблемно.

От миналата седмица имаме и големия скандал с намаляването на всички скорости в града на 30 км/ч., а междуградски на 80 км/ч., отнемане на книжката при катастрофа на завой и ред други, меко казано, фрапиращи предложения.

Имаме и сигнал от нашите партньори от Асоциацията на автобусните превози, че след август, когато се въвежда тол системата, те реално ще започнат да работят на загуба, защото никой не е помислил за тях, както и че сега всеки автобус трябва да разполага с нов софтуер като продава билети вътре в автобуса - нещо, което ще оскъпи и услугата, и ще затрудни изобщо предлагането на тази услуга.

А сега и това, за което говорим, със зареждането на горивата - ние, ако трябва да реагираме на всяко такова нещо, ще трябва постоянно да следим кой какви неща е измислил и къде е сбъркал в държавните институции и постоянно да ги коригираме.

А тази промяна в Закона за движение по пътищата относно горивото е гласувана още през август 2018 г., през октомври - ноември я обсъждахме и все се надявахме някой да се задейства по въпроса и депутатите да си видят грешката и да си я коригират сами, но не стана така. Вече сме обезкуражени и не вярваме, че някой се вслушва в потребителите и в бизнеса, които в крайна сметка плащат данъци на тези държавни служители, които ни усложняват живота колкото се може повече.

И, ако ми позволите, все пак ще призова държавните институции да обърнат внимание на още един казус, който може да се превърне в голям проблем. Датата за въвеждане на тол системата за транспорта над 3,5 тона в България е 16 август. Тази дата е възможно най-неподходящата, защото това е петъкът преди най-натоварения уикенд за пътуване от Западна Европа към Турция. На 20 август е единственият Байрям, по време на който учениците в Западна Европа няма да са на училище и всичките гастърбайтери ще се прибират точно през този уикенд за Курбан Байрям.

Всяко пътно превозно средство над 3,5 тона, след като премине през нашата граница, ще спре на първата бензиностанция и престоят му там ще отнеме между половин и един час - представете си какви задръствания ще се образуват при положение, че това ще е най-натовареният уикенд за нашите пътища.

И това е в случай, че системата стартира без грешки, а като видяхме какво се случи със системата с електронните винетки и колко грешки имаше... Ако през август отново шофьорите не могат да си закупят устройствата, след като влязат на наша територия, или се случи още нещо, което не е както трябва, ще има невиждан хаос и задръствания по граничните ни пунктове.

 

Източник: Flashnews