Възраждат проекта за магистрала "Рила"
Секция: Автомобили
14 Юли 2021 14:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Възраждат проекта за магистрала "Рила"

/КРОСС/ Неправителствени организации, представители на бизнеса, на изпълнителната и местната власти ще предложат на правителството и партиите да започне подготовката и изграждането на магистрала "Рила". Това съобщи Петър Мутафчиев, председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура, който заедно с Научно-техническия съюз по транспорт и "Главболгарстрой холдинг", са организатори на кръгла маса на тема: "Автомагистрала "Рила" - свързаност, коридори, перспективи".

Мутафчиев изрази надежда проектът да бъде реализиран в периода 2021 - 2027 г. Проектът за магистрала "Рила" е с над десетгодишна история и първоначално е бил известен като южен обход на София.

Според Мутафчиев с осъществяването на проекта ще се постигне свързаност между магистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма", преминавайки край Дупница и Самоков, и ще даде възможност да не се концентрира транзитният трафик през столицата. Мутафчиев напомни, че тази магистрала е част от коридор номер 8 и връзката с Република Северна Македония и Албания.

Той изтъкна, че проектът ще има икономически и екологичен ефект.

Финансирането на проекта може да стане чрез публично-частно партньорство, смятат Мутафчиев и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов, който участва във форума.

Магистралата ще е дълга над 140 километра и по разчети от 2008 г. на "Главболгарстрой" ще струва около 485 млн.евро.

Ако проектът е смислен, икономически обоснован и ефективен, една от неизползваните възможности в България е публично-частно партньорство или концесионирането, което в последните години стана като мръсна дума, коментира заместник-министърът.

Мутафчиев акцентира, че при тази форма е важно да бъде защитен общественият интерес.

"Ние не веднъж сме подготвяли, включително и подобни предложения за концесиониране, но това може да стане и за участие, включително на пенсионните фондове, в които в момента стоят около 16 млрд. лева, които са "спящи" пари", коментира Мутафчиев, който е и бивш министър на транспорта.

Той отбеляза, че тази форма на партньорство може да стане при работеща тол система. С тази тол система трудно ще преминем към концесиониране, защото тя е смесена, определени са различни видове пътища, по различен начин, явно там трябва да се направи коренна промяна, за да може да се тръгне към по-сериозно публично-частно партньорство, смята Мутафчиев.

Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Апостол Минчев напомни по време на форума, че идеята за магистралата се заражда през 1998 - 1999 г. като далечен южен обход на София. За тази магистрала и за "Черно море" се говори от двадесет и повече години и до този момент няма нищо реализирано по тях, изтъкна председателят на пътната агенция. Той посочи сред плюсовете на проекта развитието на туризма в региона и на икономиката като цяло и изрази надежда проектът да се случи в по-близко време.

Заместник-кметът на София Кристиян Кръстев даде пълна подкрепа на общината за проекта и обеща съдействие. Магистралата ще облекчи транзитния трафик, ще има екологичен и икономически ефект, смята Кръстев. Той допълни, че с осъществяването на проекта ще се помогне за развитието на населените места между Рила и Пирин и ще ограничи концентрацията в София на бизнес и индустриално производство.