Започна строителството на най-дългия жп тунел в страната
Секция: БЪЛГАРИЯ
15 Юли 2021 13:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Започна строителството на най-дългия жп тунел в страната

/КРОСС/ Служебният министър на транспорта Георги Тодоров даде днес старт на модернизацията на жп линията Елин Пелин - Вакарел, която включва и изграждането на най-дългия железопътен тунел в страната.

Целият участък е около 20 км, а дължината на тунела по него е 6.8 км. Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато в периода 1949-1951 г. е построен тунелът "Козница", свързващ Стара планина и Същинска Средна гора, обясняват от Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Участъкът Елин Пелин - Вакарел е част от по-големия проект "Модернизация на жп линията Елин Пелин - Костенец", за който е осигурено финансиране в размер на 1 млрд. лв. без ДДС от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура".

20-километровото трасе между Елин Пелин и Вакарел е най-трудният участък и стойността на проекта е 498 млн. лв.

За изпълнител още през 2019 г. бяха избрани турските компании "Дженгиз" и "Дуйгу" - строителите на мегалетището в Истанбул. "Дженгиз" заедно с друга турска фирма - "МАПА", построи у нас 19-километровата магистрала "Люлин".

Модернизацията на жп линията Елин Пелин - Вакарел включва още изграждане на нова гара Елин Пелин, спирка Побит камък, ще има още тунели, надлез и подлез, мостове и естакади. Срокът за изпълнение е 72 месеца. Строителните работи трябваше да започнат преди две години, но се забавиха заради обжалвания.

През 2019 г. бяха проведени конкурсите за изпълнители на модернизацията и на останалите участъци от жп трасето Елин Пелин - Костенец.

Италианско-българският консорциум "Салчеф-Гигастрой" спечели смятания за най-лек за изграждане жп участък - между Вакарел и Ихтиман, срещу почти 126 млн. лв. без ДДС. Релсовият път е дълъг 20 км и ще има 3 моста. Изпълнителят на третата част от проекта - между Ихтиман и Костенец (11 км), е българо-китайският консорциум "Булрейл 2018". Неговата цена е над 280 млн. лв. без ДДС.