Експерт: Отбивката за почивка трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя
Секция: БЪЛГАРИЯ
24 Ноември 2021 12:30
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Експерт: Отбивката за почивка трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя

/КРОСС/ Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ "Струма" има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи, каза в „Тази сутрин" проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите. Той допълни, че няколко пъти се е обърквал на това място и е бил на косъм да влезе в т.нар. отбивка за почивка, която не е сигнализирана, има завой, има и денивелация.

Отбивката за почивка в завой по съвсем друг начин трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя, допълни експертът. Когато се стигне до произшествие, независимо в каква сфера и се стигне до съдебно дело, основната роля да се изяснят причините е на експертите, каза още той.

Опитът показва, че напоследък се формират екипи от т.нар. комплексни експертизи, в които участват различни експерти, заяви Ананиев и обясни, че има шест основни експертизи, които трябва да се направят. По думите му първата е експертиза за проектирането на пътя, като има европейски директиви. В едно такова проектиране има наклони, настилки, сигнализации. Прави се сравнителен анализ, обясни той.

Втората точка е изпълнение на строителството, каза проф. Ананиев.

Какво е техническото задание - има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите. Третата експертиза е превозното средство - кога е произведено, технически паспорт, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта, обясни експертът.

Той допълни, че за автобусите имат ограничител на скоростта, а редовна практика на Балканите и да се маха ограничителят. Ананиев каза още, че винаги трябва да има двама водачи, които да почиват на три часа, по нашите стандарти - 4,5 часа. Тахошайбите са с две карти, но при експертизите понякога се установява, че има само един шофьор, отбеляза Ананиев.

Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи, допълни той.

Четвърта експертиза е пожарната експертиза - да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти, допълни Ананиев.

След като се види къде е бил, ще се търси от какво е. Възможно е искра в двигателя от спукана гума. Възможна е и друга хипотеза - статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари вследствие на пиротехнически средства. Това са екскурзианти, които са били на пазар, има опасения, че автобусът е бил пълен с пиротехнически средства, които се запалват. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата, обясни Ананиев.

Петата експертиза е логистическата - каква е нормативната база, кои органи какво извършват, каза още професорът.