Двустранна икона е експонат на месеца в Националния археологически музей
Секция: Православие
11 Декември 2021 11:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Двустранна икона е експонат на месеца в Националния археологически музей

Двустранната икона "Св. Богородица Катафиги и св. Йоан Богослов" и "Чудото в Латом" от Погановския манастир "Св. Йоан Богослов" е експонат на декември на Националния археологически музей, съобщават от Националния археологически институт с музей при БАН.

Иконата е създадена в края на ХIV век и е с размери 92,5 х 61 см. От едната страна на иконата е представена Св. Богородица, в позата й от сцената Разпятие Христово. Св. Йоан Богослов е изобразен срещу нея в старческа възраст. Светите образи в иконата са раздвижени отмерено и сдържано. Богородица е подпряла главата си на повдигната под плаща лява ръка. Тя разговаря с Йоан Богослов, който е изобразен фронтално. Композицията действа интимно, жанрово, а това е една от характерните хуманистични черти на палеологовия зрял ренесанс, отбелязват от НАИМ-БАН.

Между фигурите на Св. Богородица и Йоан Богослов е запазен ктиторски надпис, който хвърля светлина върху акта на дарение. От неговото тълкуване става ясно, че ктитор на иконата е била "Елена, в Христа бога верна царица". Една от най-утвърдените идентификации е, че тази Елена е съпруга на византийския император Мануил II Палеолог (1391-1425) и дъщеря на Велбъждския деспот Константин Деянович (Драгаш), който издигнал църквата. Иконата е била поръчана и дарена на манастира "Св. Йоан Богослов" в Поганово от царица Елена в знак на дълбока печал след смъртта на баща й, загинал в битката при Ровине на 10 октомври 1394 г.

Историята на манастира е тясно свързана с нейното име, тъй като тя е била дарител, заедно с баща си деспот Константин Драгаш, за което може да се съди по запазените надписи с имената "Господин Константин и госпожа Елена" върху градежа на западната стена на църквата. Деспот Константин Деянович е самостоятелен владетел на Велбъждското княжество, което по негово време обхваща обширна територия в североизточна Македония - между Велбъжд (Кюстендил) и Трън на север и Мелник и Петрич на юг.

От другата страна на иконата, в сцената "Чудото на Христос в Латом", Христос е изобразен седнал на две златни дъги, в седемслойно сияние, заобиколен от четирите символа на евангелистите: ангел, лъв, теле, орел. Христос е представен млад, облечен в оранжев хитон, с вдигната дясна ръка, а в лявата ръка държи разтворен свитък, подобен на този от Исай. "Това е Бог, в когото се надявахме и радвахме за нашето спасение. Той ще даде покой на този дом". От двете страни на Христос вертикално е поставен надпис "Чудото в Латом".

Легендата за "Чудото в Латом" е описана подробно в текст, известен като "Разказът на Игнатий", който датира от ХI-ХII в. Според този разказ една сутрин, когато художникът на мозайката отива да довърши образа на Богородица, започнат в апсидата на църквата, на нейно място намерил Христос, изобразен там по чудотворен начин. В долната част на композицията е изобразен скален пейзаж с езеро и плаващи риби, а встрани са пророците Йезеиил и Авакум. Интересната и необичайна иконография на сцената напомня на мозайката от манастира "Хосиос Давид" в Солун от V в., наричан в миналото Латом.

Подобна композиция е била представена в стенописите върху източната стена на притвора на горния етаж на Костницата на Бачковския манастир, ХII век. Двустранната икона е забележителна с иконографията, която не намира паралел в цялата византийска живопис. Тя притежава изключително високи художествени качества, характерни за палеологовата живопис. Колоритът е изискан и сдържан, базиран на хармонията между златото и студените сини тонове. Фигурите са издължени и пропорционални.Гънките на дрехите са постепенно преминаващи от тъмно до бяло, следват обема на тялото и подчертават движенията. Лицата са нарисувани в меки, светли тонове, върху маслинено-зелена основа, с изсветляване до светла охра и розово, подчертаващи обема на места. Извивките на лицата и ръцете са подчертани с тъмен контур, отбелязват от НАИМ-БАН.