/КРОСС/ Вицепремиерът Калина Константинова като принципал заръча пълен набор от възможни проверки на държавни институции, релевантни към „Български пощи". Това каза новият изпълнителен директор на пощите Богдан Теофанидис в предаването „Говори сега" по БНТ.
От встъпването в длъжност на новото ръководство, по всевъзможни канали постъпва информация, като всяко нещо ще се провери и ще се вземат съответните мерки, увери Теофанидис.
Той изказа благодарност към служителите на пощите, които продължиха работа, въпреки проблемите. „Припознах се в мисията да реанимираме „Български пощи". Искам да благодаря на тези хора, които работят, въпреки това изключително ниско заплащане, с каузата за „Български пощи". Това не е просто един пазарен оператор, това е един безценен държавен капитал и институция", подчерта Богдан Теофанидис.
Основна цел на новото ръководство е финансовата стабилност на дружеството. „Първото плащане, което аз ще разпоредя, е да възстановим онези 30%, които дължим на служителите си. Оттам насетне при първа възможност, когато идват приходи, те ще бъдат насочени към кредиторите и служителите", каза изпълнителният директор.
Дружеството от години е недофинансирано, заяви още Богдан Теофанидис. Между 2011 и 2020 г. правителството се е разплащало за универсалната пощенска услуга с две години закъснение. Едва от началото на 2020 г. започва да работи механизъм, по който се плаща авансово на пощите. Всичко дължимо до този момент обаче е разсрочено за плащане в продължение на 5 години - до 2025 г.
Всички сили в са впрегнати в това да се установи фактологията около кибератаката срещу „Български пощи" и да се възстановят услугите за обществото, заяви изпълнителният директор. Той не се ангажира с мнение относно това кой стои зад атаката, но уточни, че се доверява на експертите ни. „Мисля, че тази хакерска атака като време е избрана да внесе максимално напрежение в обществото - точно покрай великденските добавки, при една от най-уязвимите групи, пенсионерите. Достигна до мен и че самата реакция в „Български пощи" може би не е била най-добрата, имало е някакво забавяне", каза Теофанидис.
Той обясни защо и през следващия месец пенсиите ще се изплащат на хартия. „Първият ден на ръководството не приключи, докато не се уверихме, че няма никакъв друг вариант. Не е възможен смесен вариант - или за цялата страна трябва да бъде на хартия, или за цялата страна трябва да бъде електронно".
Той призова клиентите да не се струпват сутрин и в първия ден от изплащането на пенсиите и да разпределят времето си през деня, за да не се получава излишно напрежение.
Теофанидис обясни, че Планът за възстановяване предвижда основна дигитализация на „Български пощи" - ремонт на станции, енергийна ефективност, оборудване, сървърни системи, нов софтуер.