Километрични опашки на Капитан Андреево
Секция: БЪЛГАРИЯ
21 Май 2022 14:25
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Километрични опашки на Капитан Андреево Превозите се задържат с дни, след като лабораторията на място беше затворена

/КРОСС/ На ГКПП Капитан Андреево се образуваха огромни опашки от хладилни камиони с плодове и зеленчуци. Турските шофьори са заклещени минимум за следващите 24 часа, в по-неблагоприятния случай, дори за 36 часа.

Причината е в спирането на работата на лабораторията на място, която до полунощ на 20 май осигуряваше фитосанитарния контрол.

"ЕВРОЛАБ 2011" извършва тази дейност по договори с турските клиенти от поне десет години насам за не повече от час-два. За превозвачите е важно лабораторните анализи за пестициди да излязат навреме, тъй като, откакто се правят на място, на самия граничен пункт, продукцията не е застрашена да се развали и оттам да търпят сериозни загуби.

В резултат - хаосът е налице за броени часове.

"Беше спряна работата на моята фирма. Не беше дадена никаква заповед или логично обяснение защо спираме да работим, ами просто БАБХ пое дейността да разтоварва камионите и да ги изследва в централната клинична лаборатория в София", разказа Васил Димитров.

Инспектори на БАБХ са пристигнали и поели разтоварването на камионите и пробонабирането, изземвайки дейността на частната фирма без обяснения. На място на граничния пункт ги довели лично директорът на БАБХ Христо Даскалов заедно със заместника му д-р Ангел Мавровски.

Васил Димитров уточни, че са обявили договора му за наем на помещението, което е държавно, за нищожен. "И ми връчват нотариална покана да напусна, но аз въз основа на тази нотариална покана няма как да напусна, защото само съдът може да обяви договора ми за нищожен. И им върнах обратно нотариална покана, че няма да напусна, защото в съда може да се реши дали договорът ми е нищожен, или не", казва Димитров.

Държавата няма нищо общо с клиентите на Васил Димитров, тъй като лабораторията е тази, която има договори с превозвачите за извършването на лабораторния анализ.

"Аз имам договор с над 700 турски фирми, които се задължавам да представлявам пред въпросната агенция, съгласно Регламент 625 от 2017 г. Също така, аз трябва, според договора, да осигуря достъп до пратката, в случай, че се изследва пробата и че се налага някаква проверка от официалния граничен контрол", обяснява бизнесменът.

"Сега пробата на моите клиенти се взима от инспекторите и се кара в София, без желанието на моите клиенти. Те искат пробата им да става за 1 час, в момента става за 13 до 15 часа", описва абсурдната ситуация Васил Димитров. С времето за транспорт до столицата и обратно отива минимум денонощие.

"На превозвачите никой нищо не обяснява, просто им взима пробата. Те ще си пуснат съответните жалби в тяхната държава, институциите им вече са информирани", повдига той завесата пред последствията от случващото се, което ще се превърне в междудържавен въпрос. Помним как недоволстваше турската страна преди повече от десетина години, когато пробите се носеха в София, а продукцията в тировете се разваляше, докато дойде резултатът от анализите чак след три-четири дни. Решението на проблема дойде с отварянето на частната лаборатория на самия граничен пункт тогава.

На този етап няма друга фирма, която да се е наместила на мястото на тази на Васил Димитров и засега нещата са в ръцете на държавната БАБХ. Но подозренията, че това е само мимикрия, а всъщност се готви друга частна фирма да поеме бизнеса, са налице.

"Идеята е да се покаже, че държавата го изземва, но не може да се справи, и най-вероятно след няколко месеца ще се направи нов конкурс за помещенията и ще се дадат на друг човек. Знам и кой е другият човек, ще го обявя много скоро", подозира Васил Димитров. И допълва: "Известен е като престъпен бос от зората на демокрацията, а в момента е бизнесмен".

Междувременно шофьорите на хладилните тирове никак не са доволни и питат защо един работещ модел е развален в момента.

"Аз съм длъжен да им съдействам на тези хора по договор и да ги представям пред Агенцията по храните. Обяснявам им колко ще се чака евентуално", коментира още човекът, чийто бизнес буквално е иззет.

"Ние участвахме на търг, спечелихме го, а те обявяват, че е незаконно", казва собственикът на лабораторията, който допълва, че си плаща и наема, и сметките за електричество. "И това може да се докаже в съда. Ще сезирам всички възможни институции да се види как се взима един бизнес. Явно живеем в такава държава", обобщава Васил Димитров.

А докато той търси правата си в уж европейската ни държава, и от свое, и от името на своите клиенти, шофьорите на турските тирове ще стоят заклещени на опашката на Капитан Андреево и ще калкулират щетите от развалената стока и от разваленото реноме на страната ни. После ще дойде ред на претенциите и неустойките по договорите.

А междувременно още в следобедните часове на 20 май, петък, опашката от хладилните тирове, натоварени с плодове и зеленчуци, вече е дълга поне двайсетина километра.