/КРОСС/ Всички знаят, че пътищата няма как да бъдат идеално равни и гладки, така че винаги има неравности и релефни участъци, пукнатини, камъчета и други подобни, които предизвикват друсане. За да бъдат сведени до минимум тези вибрации и неприятни усещания по време на път, са предвидени амортисьорите. Какво е тяхното предназначение и по какъв начин функционират, каква е ролята на пружината им и предлаганите отделни видове? Кои са акцентите в правилния избор?
За какво служат амортисьорите
Те са част от окачването на превозното средство и основното им предназначение е поемането на неравностите по пътя. Така значително се намаляват генерираните вибрации и се подобрява комфортът при пътуване.
Съвременните автомобили имат преден и заден амортисьор - по два за всяка от страните, а предназначението им е едно и също. Разликата между двата е по размерите, сработването и времето за експлоатация. Предните са с по-кратък живот от задните, поради по-голямото тегло на двигателя в предната част на превозното средство. За удължаване на работното им състояние съвременните производители добавят т.нар. макферсони, комбиниращи амортисьора с пружина.
Как работи амортисьорът
Представлява маслена помпа, горната част на която е свързана с буталния прът, а той - с намиращо се в цилиндър, пълен с хидравлична течност, бутало. Вътрешността на този цилиндър е камера под налягане, а външната е цилиндър с резервоар за изтичане на течността, когато амортисьорът сработва. Това се случва при преминаване по неравност, което води до натиск върху пружините и буталния прът, карайки го да потъва в цилиндъра, за да поеме колебанието. За да се забави цялостното движение на буталото, във вътрешния цилиндър има малки отвори, през които изтича по малко течност, отиваща в резервоара.
За какво е механичната пружина
Пружините служат за поддържане на добрия контакт на превозното средство с асфалтовата настилка. Те поемат колебанията при движението на окачването нагоре и надолу, при преодоляване на неравностите по пътя. По този начин колелата при отскачане във въздуха и под натиска на гравитацията и пружините максимално бързо възстановяват контакта си с пътя и се поддържа устойчивото управление на превозното средство. При липса на подобни пружиниращи части времето за възстановяване на контакта с пътя ще е значително по-голямо и това ще затрудни управлението.
Видове амортисьори
Според устройството тези части са няколко вида:
- маслени - смятани са за остарели, но все още присъстват в около 40-50% от автомобилите. Пълни са с хидравлично масло и принципът им на работа е сходен с описания по-горе. Тези части са евтини и изключително надеждни, дълготрайни и са най-ефективни при ниски скорости на движение;
- газови - подобни са на маслените решения, но с допълнителна газова камера и бутало. В цилиндъра с газа няма отвори и при сработване на масленото бутало се увеличава налягането върху газа вътре в камерата и сработва второто бутало. В този случай колелата не губят контакта си с пътя и често тези видове са срещани в спортните автомобили и SUV моделите.
Как да изберете правилния амортисьор
Съществуват много видове марки и модели автомобили и е трудно да се даде точен отговор относно правилния избор. Според онлайн магазин Топ кар добър вариант е да се ръководите от препоръките на производителя при смяната или да свалите повредената част и да купите същата от специализиран сайт.
В другия случай можете да се ръководите от желанията си при шофиране. Ако искате да карате в комфорт и спокойствие, надеждност и разумни цени, то маслените двутръбни решения са отличен избор. Ако обичате комфорта при шофиране и подобрената маневреност при завиване, газовите двутръбни решения ще ви паснат. Ако сте агресивен шофьор, то еднотръбните газови модели са по-подходящите.