/КРОСС/ Една и съща фирма стои зад един от проблемните участъци на АМ "Тракия" и ремонта на жълтите павета, заяви в БНТ "Денят започва" служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Става въпрос за "Трейс". По думите на Шишков обаче, проблемът с ремонтите не е във фирмата-изпълнител, а в начина, по който се възлагат поръчките и е организиран контрола от страна на държавата.
Според регионалния министър, София е на път да загуби европейското финансиране за ремонта на центъра на града, осигурено по ОП „Региони в растеж", която се управлява от МРРБ. За да се усвоят парите, ремонтът на цялата централна градска част трябва да е готов и качествено извършен до март 2023. Тепърва предстои пренареждане на жълтите павета, ремонтът на ул. "Шишман" също продължава. Заради забавянето от МРРБ обмислят да започнат предварителни проверки на изпълнението на проекта.
От МРРБ са установили лоши практики при контрола и възлагането на изграждането на двата лота на АМ "Тракия", за които от служебното правителство твърдят, че са "спестени" около 40 млн. лв.
При участъка Стара Загора - Нова Загора има по-малко липси в материалите, отколкото при лота Нова Загора -Ямбол. Първият участък обаче е строен на по-висока цена от втория, като и при двата има малък гаранционен срок.
Затова си мисля, че още при самото възлагане на тези цени, най-вероятно е било буквално замислено или предвидено всичко това, което установихме. Защото няма логика - второто трасе е с по-сложен релеф, а цената да е по-ниска. Освен това договорът е на цена без да има елементи на пътя - определя се сума, решава се, че тя трябва да стигне за ремонта на пътя и се започва да се ремонтира без проект, каза Шишков.
Регионалният министър посочи и други недостатъци при организацията на пътното строителство - при основните ремонти, извършвани под формата на текущи, се спестяват много от надзорните процедури. Поръчките са възлагани по технологични проекти, които, според Шишков, не съществуват в правния мир, а дълги години в АПИ не е имало звено, което отговорно да контролира основните ремонти на пътищата.
Няма как всички фирми да са лоши. Според мен имаме лош стопанин в лицето на общините и държавата. Ако нещата бъдат поставени така, че всички да ги изпълняват, този проблем няма как да се случи. Проблемът не е във фирмите, а в начина, по който се възлага. Фирмите нямат друг избор. Всички тези фирми, които се занимават с пътно строителство, на практика са заложници на държавата и общините, каза Шишков.
Служебният регионален министър заяви още, че зимната поддръжка на пътищата е гарантирана.