Класика и съвремие се срещат на сцената на зала „България“
Секция: КУЛТУРА
30 Октомври 2022 09:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Класика и съвремие се срещат на сцената на зала „България“

/КРОСС/ На 3 ноември Софийската филхармония посреща младия диригент Любомир Денев-син, с когото ще представят Концерт за ударни от баща му- композитора Любомир Денев.Концертът за ударни и оркестър е написан в Норвегия през 1986. Премиерата и студийният запис за Националното радио са осъществени под диригентството на композитора със солистите от ансамбъл „Полиритмия" Антонин Бржечка, Борис Динев и Асен Аврамов. Солисти на 3 ноември ще бъдат са перкусионистите Калина Владовска, Мартина Митева и Мирослав Димов.

Във втората част на вечерта Любомир Денев-син включва Втора симфония на Ленард Бърнстейн със солист обичания от родната публика македонски пианист Дино Имери.Ленард Бърнстейн е една от най-ярките музикантски фигури на ХХ век. Прочутият композитор, диригент, пианист, публицист и музикален пропагандатор е популярен сред най-широка аудитория. Автор на три симфонии, оратории, балети, опери и няколко мюзикъла, Бърнстейн винаги търси в музиката си, както и на сцената, общуването с широката аудитория. Неговият идеал, по собствените му думи, е „земната музика, тясно свързана с такива старомодни неща като човешките отношения..."

Втора симфония е вдъхновена от забележителната едноименна поема „Времето на тревогите: барокова еклога" на Уистън Хю Одън. Когато се появява поемата през 1947, тя е определена като „провал" от страна на критиката в притурката за литература на The Times. Само броени месеци след това Одън получава „Пулицър" (1948) за нея. Бърнстейн възприема творбата като разтърсваща с „поетичната си виртуозност" и пише втората си симфония, вдъхновен от нея. Нещо повече - той изпълнява клавирната партия на премиерата през 1949 г.
------
Концерт за цигулка №3 и Коронационна меса от Моцарт ще звучат на 6 ноември под палката на маестро Урош Лайовиц. Диригентът,познат и обичан от българската публика, ще представи младия цигулар Цию Хе.

Незаслужено в сянката на Волфганг Амадеус Моцарт - гениалният композитор и великолепен изпълнител на клавишни инструменти - остава цигуларят Моцарт. Наред с пианото, той обожавал „нежния и сочен" глас на цигулката и я олицетворявал с човешкия глас. Легендата разказва как на 4 години Амадеус, който вече с лекота свирел на клавира, поискал от баща си да има своя цигулка. Самостоятелно се научил да свири и на 6 години на един домашен концерт изненадал музикантите с желанието да се включи в триото им като „втора цигулка". След това ги развеселил като изсвирил партията и на „първата цигулка", преодолявайки всички трудности, въпреки неправилната постановка на пръстите.

Третият концерт за цигулка и оркестър в сол мажор е с датировка 12 септември 1775. Може с основание да се предположи, че Моцарт е написал произведението за себе си.
Солист в София ще бъде китайският цигулар Цию Хе - един от най-младите солисти, които дебютират в престижната зала „Музикферайн" с Виенската филхармония под диригентството на Адам Фишер през 2017 г. Тогава той е едва на 18 години.

През 2014 г. печели I
награда, представяйки Австрия на конкурса за млади музиканти „Евровизия" в Кьолн. През 2015 печели I награда на Международния конкурс „Моцарт" за млади музиканти в Джухай, Китай. През 2016 г. става победител в Международния конкурс „Моцарт" в Залцбург и конкурса „Йехуди Менухин" в Лондон, получава II и специална награда на Международния конкурс за цигулари „Леополд Моцарт" в Аугсбург.
В последния сезон Цию Хе свири на фестивала „Би Би Си Промс в парка" в Белфаст, дебютира на фестивала „Джордже Енеску" в Букурещ, изнася рецитали в „Концертхаус" - Виена в поредицата „Големите таланти". Понастоящем продължава резиденцията си в „Музикферайн" - Виена с трио „Алтенберг" и тяхната редовна концертна серия в зала „Брамс".

Цию Хе свири на инструмент от 1688 г., изработка на Андреа Гуарнери, любезно предоставен на цигуларя от частен спонсор.Партитурата на Коронационна меса е завършена на 23 март 1779 г. Най-вероятно тя е написана за Великденската служба, състояла се на 4 март, същата година, в катедралата в Залцбург. Тя илюстрира дарованието на Моцарт и като блестящ композитор на духовна музика.
В изпълнението ѝ се включва Националния филхармоничен хор и солистите Елена Механджийска, Росица Павлова-Инджева, Любомир Чернев и Николай Веселинов.

Билети за концертите са налични на касата на зала България и в Ивентим.