УНСС: Кръгла маса за развитие на туристическите райони и иновативните подходи при специализираните видове туризъм отбеляза приключването на проект на катедра ”Икономика на туризма“
Секция: Туризъм
02 Май 2023 16:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
УНСС: Кръгла маса за развитие на туристическите райони и иновативните подходи при специализираните видове туризъм отбеляза приключването на проект на катедра ”Икономика на туризма“

/КРОСС/ Семинар и кръгла маса „Развитие на туристическите райони в България, чрез моделиране на иновативни подходи при специализирани видове туризъм" се проведоха в Университета за национално и световно стопанство. Това е заключителният етап на научно-изследователски проект, реализиран с подкрепата на Фонд „Научни изследвания" и стартирал през декември 2019 година. По време на семинара се отчетоха реализираните дейности в рамките на 3-годишния период.

Ръководител на проект е доц.д-р Николай Цонев от катедра "Икономика на туризма". По- голяма част от членовете на научния колектив, работили по проекта, са от същата катедра в УНСС - проф. д-р Мариана Янева, доц. д-р Ася Панджерова, гл. ас. д-р Светослав Калейчев, гл. ас. д-р Никола Гайдаров, д-р Веселина Портарска, ас.д-р Ралица Георгиева и д-р Стилияна Басмаджиева. В екипа са включени и представители на други университети като гл.ас. д-р Маргарита Мишева, преподавател в департамент „Икономика и бизнес администрация", секция "Туризъм" на НБУ. Участват и консултанти, които работят в различни сфери на туристическия бизнеса.

Модератор на семинара беше проф. д-р Мариана Янева, ръководител катедра "Икономика на туризма", която представи постигнатите резултати на проекта, участниците в него и изпълнението на дейностите.

Тя обясни, че проектът е имал за цел да направи изследване на управлението на туристическите райони в България, както и предлагането на някои специализирани видове туризъм, като здравeн, делови, градски развлекателен и др. (Според Концепцията за туристическото райониране на България, заложена и в приоритетите на Министерство на туризма).

Освен проучването, в проекта е включено и изготвяне на анализ за туристическото развитие на тези райони. Подобно изследване на национално ниво досега не е правено. За целите на проекта са адаптирани модели, прилагани от „Маркетинговите организации на дестинациите" (МОД) в развитите туристически страни.

„Този проект подпомага националната стратегия за развитие на туризма в България и развитието на страната ни като водеща туристическа дестинации в Югоизточна Европа, тъй като в Закона за туризма въпросните райони са определени като „маркетингови туристически райони" и е необходимо извършването на маркетингови дейности за развитие, управление и популяризиране на туристически продукти и услуги в тях", каза проф. д-р Мариана Янева.

Освен специализираните туристически продукти, обект на изследването са и възможността за развитие на видовете туризъм, позициониращи страната ни като конкурентна дестинация на международния пазар.

Според участниците този проект е успешен и може да доведе до повишаване индекса на конкурентоспособността на България в туристическата индустрия, както и адекватното й позициониране и популяризиране като туристическа дестинация.

Отчетоха се двата етапа на проекта, всеки обхващащ по година и половина. Като най-значимо събитие, заложено в плана на проекта, беше посочена кръглата маса на тема: "Управление и развитие на България като туристическа дестинация", проведена през октомври 2022 година.

Кръглата маса може да видите ТУКhttps://youtu.be/ZpgHlkLJGSY

Всички дейности по проекта са били своевременно огласявани като е създаден сайт/онлайн библиотека, на която са публикувани материали за видовете туризъм, за проучванията, аналитични материали и други. Идеята е тази библиотека да се разшири след приключване на проекта и в нея да се включат материали за всички дисциплини от I до IV курс в  катедра ”Икономика на туризма”.

Подсайта на катедрата може да видите ТУК: https://departments.unwe.bg/tourism/bg/pages/17651/%d0%b7%d0%b0-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b5%d0%ba%d1%82%d0%b0.html

Онлайн библиотека може да видите ТУК: https://tourism-unwe.com/ 

Разработени са седем броя учебни видеа по теми, свързани с проекта, както и материали, които са публикувани в YouTube канала на катедра "Икономика на туризма" в УНСС.

Видео лекция по Маркетингово управление на здравния туризъм с възможности за дигитализация може да видите ТУКhttps://youtu.be/STJqGdoIcR4

 

В заключение проф. д-р Мариана Янева сподели, че се мисли за надграждане на проекта на международно равнище.