/КРОСС/ Семинар и кръгла маса „Развитие на туристическите райони в България, чрез моделиране на иновативни подходи при специализирани видове туризъм" се проведоха в Университета за национално и световно стопанство. Това е заключителният етап на научно-изследователски проект, реализиран с подкрепата на Фонд „Научни изследвания" и стартирал през декември 2019 година. По време на семинара се отчетоха реализираните дейности в рамките на 3-годишния период.
Ръководител на проект е доц.д-р Николай Цонев от катедра "Икономика на туризма". По- голяма част от членовете на научния колектив, работили по проекта, са от същата катедра в УНСС - проф. д-р Мариана Янева, доц. д-р Ася Панджерова, гл. ас. д-р Светослав Калейчев, гл. ас. д-р Никола Гайдаров, д-р Веселина Портарска, ас.д-р Ралица Георгиева и д-р Стилияна Басмаджиева. В екипа са включени и представители на други университети като гл.ас. д-р Маргарита Мишева, преподавател в департамент „Икономика и бизнес администрация", секция "Туризъм" на НБУ. Участват и консултанти, които работят в различни сфери на туристическия бизнеса.
Модератор на семинара беше проф. д-р Мариана Янева, ръководител катедра "Икономика на туризма", която представи постигнатите резултати на проекта, участниците в него и изпълнението на дейностите.
Тя обясни, че проектът е имал за цел да направи изследване на управлението на туристическите райони в България, както и предлагането на някои специализирани видове туризъм, като здравeн, делови, градски развлекателен и др. (Според Концепцията за туристическото райониране на България, заложена и в приоритетите на Министерство на туризма).
Освен проучването, в проекта е включено и изготвяне на анализ за туристическото развитие на тези райони. Подобно изследване на национално ниво досега не е правено. За целите на проекта са адаптирани модели, прилагани от „Маркетинговите организации на дестинациите" (МОД) в развитите туристически страни.
„Този проект подпомага националната стратегия за развитие на туризма в България и развитието на страната ни като водеща туристическа дестинации в Югоизточна Европа, тъй като в Закона за туризма въпросните райони са определени като „маркетингови туристически райони" и е необходимо извършването на маркетингови дейности за развитие, управление и популяризиране на туристически продукти и услуги в тях", каза проф. д-р Мариана Янева.
Освен специализираните туристически продукти, обект на изследването са и възможността за развитие на видовете туризъм, позициониращи страната ни като конкурентна дестинация на международния пазар.
Според участниците този проект е успешен и може да доведе до повишаване индекса на конкурентоспособността на България в туристическата индустрия, както и адекватното й позициониране и популяризиране като туристическа дестинация.
Отчетоха се двата етапа на проекта, всеки обхващащ по година и половина. Като най-значимо събитие, заложено в плана на проекта, беше посочена кръглата маса на тема: "Управление и развитие на България като туристическа дестинация", проведена през октомври 2022 година.
Кръглата маса може да видите ТУК: https://youtu.be/ZpgHlkLJGSY
Всички дейности по проекта са били своевременно огласявани като е създаден сайт/онлайн библиотека, на която са публикувани материали за видовете туризъм, за проучванията, аналитични материали и други. Идеята е тази библиотека да се разшири след приключване на проекта и в нея да се включат материали за всички дисциплини от I до IV курс в катедра ”Икономика на туризма”.
Подсайта на катедрата може да видите ТУК: https://departments.unwe.bg/tourism/bg/pages/17651/%d0%b7%d0%b0-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b5%d0%ba%d1%82%d0%b0.html
Онлайн библиотека може да видите ТУК: https://tourism-unwe.com/
Разработени са седем броя учебни видеа по теми, свързани с проекта, както и материали, които са публикувани в YouTube канала на катедра "Икономика на туризма" в УНСС.
Видео лекция по Маркетингово управление на здравния туризъм с възможности за дигитализация може да видите ТУК: https://youtu.be/STJqGdoIcR4
В заключение проф. д-р Мариана Янева сподели, че се мисли за надграждане на проекта на международно равнище.