Министър Шишков: Темата на вчерашния ден беше дали ще има магистрала „Струма“, а не къде ще минава трасето през Кресна
Секция: БЪЛГАРИЯ
17 Май 2023 11:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министър Шишков: Темата на вчерашния ден беше дали ще има магистрала „Струма“, а не къде ще минава трасето през Кресна

/КРОСС/ „Въпросът във вчерашния ден беше ще има ли автомагистрала „Струма" или няма да има за следващите три години. И направихме така, че процесът да е необратим. Считам, че огромна част от българския народ отдавна очакваше да бъде построена цялата магистрала. Започнахме да изграждаме пътен възел в последния лот, който не решава откъде ще мине трасето". Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков при гостуването си в предаването „Тази сутрин" по телевизия БТВ.

Министърът обясни и защо е било важно спешно да се направи първата копка на пътния възел „Кресна". „Ако до края на май месец не беше започнат този участък, това означаваше да върнем процедурата 3 години назад и на практика да се лишим от възможността цялата да бъде доизградена. Също така да загубим пари. До 2029 г. е програмният период, в който ние трябва да изградим изцяло магистралата", посочи мотивите за старта на строителството в този участък регионалният министър. Той припомни, че проектът за аутобана е прехвърлен от един програмен период в друг, като през това време въпросният участък на практика не е бил започнат. Арх. Шишков беше категоричен, че пътният възел се изгражда законно и с разрешение за строеж (РС). „Направихме традиция, когато започваме ново строителство, да имаме РС. Това направихме и вчера. Министерството на околната среда и водите (МОСВ) съгласува ПУП и проекта, има и оценка за въздействие на околната среда (ОВОС), която изтича в края на май. И тогава всяко строителство в тази си част щеше да се превърне в незаконен строеж. Нямаше да може не само да изграждаме магистрала Струма, а нямаше да може и да поддържаме пътя през дефилето докато се изгради магистралата", обясни министърът.

Той припомни, че в другата част на магистрала „Струма" в началото на дефилето, в момента се работи усилено по укрепване на свлачище и също се очаква този участък да бъде пуснат максимално бързо.

„Всички я искаме и тя трябва да бъде направена изцяло законно, но в основната си част приоритетът е прилагането на екологичното законодателство и екологичните мерки, които ще бъдат взети", категоричен беше министърът. По този начин той отговори на притесненията на природозащитниците, които в ефир му задаваха въпроси относно изграждането на последния участък на аутобана. Министърът категорично подчерта, че вчера е започнало строителството единствено и само за довършване на пътен възел „Кресна". По думите му към този момент не е коментиран, а и никой в момента не може да се ангажира да каже откъде ще минава трасето на магистралата. Разделеното трасе в едната част, която е през дефилето в едната лента, е основно, и то е разработвано навремето заради екологични мерки. „И вчера го казах, днес ще го повторя - екологията е изключително важна за избор на трасе. За нас са важни две неща - първо екологията, второ - пътната безопасност. Много хора загинаха там", посочи арх. Шишков.

Министърът изрази учудване защо протестиращите говорят умишлено неверни неща, след като лично ги е запознал на среща в Министерството на регионалното развитие и благоустройството с подробния устройствен план. На въпрос на протестиращ относно избора на трасе, арх. Шишков заяви, че природозащитникът говори неща за ПУП, който нито е одобряван, нито е елемент на това разрешение за строеж.

Той отрече, че новото трасе ще принуди хората в региона да обикалят 40 минути до Благоевград за обръщане на движението. „Кресна е в единия край на този участък и при всички положения няма да се обикаля", категоричен беше министърът. Но постави въпросът дали за жителите на Кресна е комфортно тировете да минават през града им.

Регионалният министър коментира и резултатите от георадара, с който беше проверено състоянието на Северната скоростна тангента. Според него около 4-5 км от трасето имат по-малко асфалт, колкото са показали и предишните проверки. „Сантиметрите, които липсват са пак същите - между 5 и 7 см., липсва и от циментовата стабилизация, я на места даже я няма", обяви министър Шишков. По думите му хубавата новина е, че останалият участък е в доста добро състояние. Той изрично подчерта, че компрометираният участък не е рисков, но трябва много скоро да му се направи основен ремонт.

„Проверките на магистралите бяха направени с цел да се знае кои да бъдат ремонтирани. Да, част от нашите пътища са в лошо състояние, защото са построени по този начин. Гаранциите са изтекли, ще ги плаща държавата", коментира в студиото регионалният министър. Той припомни, че наскоро е бил пуснат в експлоатация още един участък от автомагистрала „Европа", а в миналия петък е бил даден старт на строителството на друг участък от нея.