Цоков: Разработва се стандарт за качество на управление на българското образование
Секция: Интервюта
01 Септември 2023 16:09
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Цоков: Разработва се стандарт за качество на управление на българското образование

/КРОСС/ В момента се разработва стандарт за качество на управление на българското образование, който ще даде индикатори, чрез които да се отчита както успехът на учениците като академично развитие, така и работата на отделните учители и училища, каза днес във Варна ресорният министър Галин Цоков.

Той уточни, че тези оценки ще дадат възможност учебните заведения с по-слаби резултати да получават подкрепа - методическа, организационна или мотивационна. Като задача пред екипа на МОН Цоков посочи и разработването на мотивационни стратегии за ученици и учители, особено в училищата, които не се представят достатъчно добре. Едно от предложенията на ведомството е да се формират мрежи от такива учебни заведения, като в тях се включват и такива, които са подобрили резултатите си, за да се обменят добри практики.

Работи се и по разширяване на ученическото самоуправление, каза още Цоков. По думите му това би подобрило качеството на цялата система и ще допринесе за личностното развитие на децата, като на преден план се изведат техните постижения не само в клас, а и в извънучилищните занимания.

Според министъра е нужно да се работи в посока повече свобода и академичната автономност на директорите и учителите в училищата и детските градини. По думите му това ще мотивира преподавателите и ще ги направи по-иновативни и креативни, което пък ще подобри качеството на образованието.

От тази учебна година или от следващата календарна ще стартира проект за компетентностния модел в българското училище, допълни министърът. Той уточни, че идеята е да се въведат различни модели на обучение, повече интегралност, съвместно преподаване от страна на учителите. Цоков посочи, че в рамките на проекта ще бъдат обучени хиляди преподаватели в STEM педагогика и STEM образование, за да се използват максимално центровете, изградени в учебните заведения.

Ще се изпробват различни педагогически модели, които да дадат тласък на развитието на по-интерактивно образование. Проектът ще продължи още три години, за да може добрите практики да бъдат пренесени в цялата система, допълни министърът. И уточни, че още отсега в нормативната база се залагат възможности учениците да разработват екипно интердисциплинарни проекти, които да бъдат оценявани от учители по различни предмети.