Развитието на изкуствения интелект е тясно свързано с облачните технологии
Секция: Технологии
29 Септември 2023 20:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Развитието на изкуствения интелект е тясно свързано с облачните технологии Сегментът на cloud - услугите се развива изключително успешно през 2023 г. и българският център за данни Датикум е част от тази тенденция

/КРОСС/ Макар през тази година вниманието на технологичната общност да е насочено преди всичко към изкуствения интелект, всъщност водещата технология, която обезпечава тази промяна, си остават облачните услуги. „Изкуственият интелект и машинното обучение се използват широко в облачните изчисления. Обработката на данни и Business Intelligence изискват голяма изчислителна мощност и капацитет за съхранение. От една страна доста компании имат възможности за изграждане на собствена инфраструктура за изкуствен интелект, но от гледна точка на управление на разходите, използването на IaaS/PaaS/SaaS е по-рентабилно дългосрочно" - посочва Георги Цеков, Изпълнителен директор на българския център за данни „Датикум", който е част от „Сирма Груп Холдинг".

„Датикум" отчита изключително успешно първо полугодие на 2023 г. и продължава да покачва нивото на приходите си над нивата от преди обявяване на пандемията. Компанията отчита над 27% ръст на нетната печалба към края на първото полугодие на 2023 година. Тя е спечелила и няколко значими нови клиента за този период - спедиторска компания в Румъния, верига за хранителни стоки в Североизточна България и технологичен стартъп.

„Търсенето на облачните услуги надминава очакванията ни и така успяваме да компенсираме спада в търсенето на услугите по колокация и наем на хардуер. Ключово за развитието ни се оказа това, че въпреки кризата „Датикум" продължи да инвестира в надграждане и подобряване на облачната инфраструктура и в дейта центъра като цяло, с цел да предоставя още по-качествени услуги на клиентите си" - добавя Георги Цеков.

Българският център за данни вече се е наложил на международния пазар с множество големи клиенти от различни страни. Неговите резултати идват на фона на изключително успешна година за сегмента на облачните услуги като цяло. Данните от редица доклади и проучвания показват увереността на компаниите, че внедряването на най-добрите комбинации от облачни услуги и други иновативни технологии, води до повишаване ефективността на техните процеси и операции. Според проучвания на глобални анализаторски компании, разходите на крайните потребители за публични облачни услуги в световен мащаб се очаква да нараснат с над 20%, което е повече от предходните прогнози за ръст в сектора.

Една интересна и бързо - развиваща се тенденция в този сегмент е навлизането на облачни услуги без програмиране или с малко програмиране (т.нар. low code / no code). Този тип платформи вече са зрели продукти. Те са предназначени да улесняват използването на специфичните за дадена функция инструменти, за моделирането на бизнес процеси, предоставяйки възможност на по-широк кръг от бизнес служители да създават собствени процеси за автоматизация и да нови софтуерни приложения. Така екипите успяват да увеличават организационния капацитет, без да е необходимо разработване или пък с минимално създаване на код. Такива са например усъвършенстваните инструменти за изграждане на уебсайтове, създаване на уеб приложения и проектиране на всякакъв вид цифрови решения, от които организациите се нуждаят.

Индустриалните облачни платформи са друга динамична тенденция в този сектор. Става въпрос за специфични за дадена индустрия платформи, които в общия случай се базират на публични облачни услуги и създават по-гъвкави начини за управление на данните и работните натоварвания, ускорявайки същевременно въвеждането на промени в процесите и стандартите спрямо бизнес моделите, в съответствията или други нужди на сегмента.

Бързо развитие отчита и сегментът „всичко като услуга" (XaaS), при който организациите използват широк набор от услуги и приложения онлайн. Това води до гъвкаво мащабиране и до най-целесъобразното управление на разходите, прехвърляйки много от тях от капиталови инвестиции към оперативни разходи. По време на пандемията този подход помогна на предприятията да повишат оперативната си ефективност и да подобрят удовлетвореността на клиентите. XaaS е една от водещите тенденции в областта на изчислителните облаци, която се наблюдава през 2023 г. и очакванията са секторът да се доближи до утрояване на продажбите си до 2028 година.